Je hebt een hele week gezond gegeten, er is geen snoepje door je keel gegaan en je hebt meerdere keren gesport afgelopen week. Je voelt je gezonder en hebt meer energie. Vol goede moed wil je je vandaag dan ook gaan wegen. Je moet immers wel afgevallen zijn, toch?

Dus kleed je je uit, ga je nog even naar de wc (want alle beetjes helpen) en ga je op de weegschaal staan.

Aangekomen.

WTF hoe kan dat?!

Heb jij dat wel eens gehad? Of had je dit misschien zelfs vanochtend? Dan weet ik hoe je je voelt.

Ook ik heb deze momenten gehad. En ze zijn ontiegelijk frustrerend en het liefst ga je gelijk naar de supermarkt om chocolade te halen “want het heeft toch allemaal geen zin”.

Ben je aangekomen? Ik betwijfel het

Maar wacht even!

Want de weegschaal kan er wel eens naast zitten. Tenminste: 80 kg is 80 kg, maar dat betekent niet dat je dikker bent geworden. Of dat je niet bent afgevallen.

Laten we eerst eens even kijken naar hoe je lichaamsgewicht is opgebouwd. Je gewicht is namelijk niet meer dan een optelsommetje van een aantal factoren:

  • Vocht dat je in je lichaam hebt
  • Voedsel dat je hebt gegeten
  • Spieren
  • Organen
  • Botten
  • Vet
  • Je glycogeenvoorraad
  • En in het geval van vrouwen: het moment van je menstruatiecyclus (of de overgang)

En dit sommetje is telkens weer anders!

De ene dag houd je meer vocht vast dan de andere dag. Op sommige dagen zit er meer eten in je lijf dat nog verwerkt moet worden dan op andere dagen. Als je langdurig sport ga je meer spieren opbouwen, waardoor je zwaarder wordt.

Maar wat is ons doel als we willen afvallen? Er slanker uit zien toch? Een minder dikke buik. Vet verliezen. Maar zoals je ziet: het getal op de weegschaal laat meer zien dan alleen vet.

Dus ook al laat de weegschaal een getal zien waar je niet zo gelukkig mee bent, betekent dat getal verder vrij weinig.

Ben je aangekomen? Ik betwijfel het

Dus waarom laten we onze dag er eigenlijk nog door verpesten?!

Voordat je op de weegschaal stond, was je immers nog trots op je gezonde weekje. Mag je nu ineens niet meer trots zijn? Ben je nu minder goed bezig geweest omdat je niet het getal zag waarop je had gehoopt?

Nee toch zeker?!

Dat getal doet toch niets af aan jouw gezonde week? Je voelde je toch gezonder en energieker? Nou dan.

Mensen laten zich veel te makkelijk en te snel beïnvloeden door die weegschaal. Het is ook heel makkelijk, ik ben er zelf ook vaak genoeg in getrapt.

Stond ik op een ochtend in de spiegel te kijken en dacht ik: “goh, wat zie ik er toch slank uit. Volgens mij ben ik afgevallen”. Om vervolgens op de weegschaal te gaan staan en ik meer woog dan ik dacht.

Trok ik het strakke jurkje maar niet aan want ja: ik woog nog te veel. Terwijl ik 2 minuten geleden nog genoeg zelfvertrouwen had om dat jurkje wél aan te doen.

Moet je je dan nog wel wegen?

Voor veel mensen is het verstandiger om zichzelf niet meer te wegen. Ik vind dat je jezelf niet meer moet wegen als je:

  • Obsessief bezig bent met je gewicht
  • Een halve kilo of een kilo aankomt en daarvan in paniek raakt
  • Je humeur negatief laat beïnvloeden door het getal op de weegschaal

En let’s face it: dit hebben veel mensen. Zeker vrouwen.

Ben je aangekomen? Ik betwijfel het

Maar wat moet je dan doen?

De weegschaal is toch wel het meest bekende en populairste middel om te kijken of je bent afgevallen. Terwijl hij 1 van de minst betrouwbare middelen is.

Gelukkig zijn er wel andere dingen die heel goed én betrouwbaar kunnen laten zien of jij bent afgevallen of niet. Dingen die je niet eens geld hoeven te kosten. Dingen die je wel motiveren en die wel laten zien hoe goed jij bezig bent. Namelijk:

  • Hoe je kleding zit. Is je doel afvallen? Dan kun je merken dat je succes hebt als je broek of shirt losser begint te zitten. Wil je net als ik op gewicht blijven? Dan weet je dat je wat meer moet opletten als je broek of shirt krapper begint te zitten.
  • Hoe je je voelt. Heb je veel energie? Zit je de meeste dagen goed in je vel? Voel je je beter als een maand geleden? Of zelfs beter als ooit te voren? Voel je je gezond? Dan weet je dat je zo moet blijven doorgaan!
  • Of je beter wordt. Sport je? En merk je dat je met steeds meer gewicht kan trainen of meer herhalingen vol houdt? Of ren je sneller de 5 kilometer of kun je nu 6 kilometer volhouden in plaats van 5 kilometer? En geniet je ook van wat je doet? Zo ja: Goed bezig!
  • Hoe je er uit ziet in de spiegel

Focus je op je acties. Eet je gezond? Neem je tijd voor jezelf? Sport/beweeg je voldoende?

Sommige mensen willen toch graag een getal hebben waar ze zich op kunnen focussen. In dat geval: houd je maten bij.

Meet de omvang van je buik, je heupen, armen, benen en borst en schrijf deze getallen op. Maar ga dit niet iedere dag of iedere week meten. Want deze getallen veranderen niet zo snel als het getal op je weegschaal. Omdat ze BETROUWBAARDER zijn. Meet je eens in de 4 weken of de eerste dag van de maand bijvoorbeeld.

Vind je het meten maar een gedoe? Maak dan gewoon foto’s van jezelf. Maak een foto van de voor- zij en achterkant en doe dit iedere 4 weken of iedere maand. Dan zie je pas echt hoe je veranderd bent.

Dit zijn allemaal dingen die je veeeeeeelll beter laten zien of je bent afgevallen en of je gezond eet dan een weegschaal.

Ben je aangekomen? Ik betwijfel het

Wanneer werkt de weegschaal wel?

Fijn is dat hè, geef ik eerst een heel relaas waarom je jezelf niet meer moet wegen, ga ik het nu over deze boeg gooien. En als ik mijn vriend niet had gekend, had dit stukje er ook niet in gestaan.

Want mijn vriend weegt zich iedere dag (tenzij hij op vakantie is). Maar mijn vriend is ook iemand die dit weer los kan laten. Die bij wijze 2 minuten later al vergeten is wat hij nou precies woog.

Geen onzekerheid, geen negativiteit, geen obsessie of wat dan ook. Hij maakt zich niet druk als hij een halve kilo is aangekomen. Hij weet dat zijn gewicht iedere dag wat verschilt.

En soms weegt hij wel wat meer dan hij zou willen. Dan let hij gewoon even wat extra op wat hij eet en that’s it. Voor hem is de weegschaal niet meer dan een middel om beter op gewicht te blijven.

Uiteindelijk moet je doen waar jij je goed bij voelt. Bij de één levert een weegschaal alleen maar stress, onzekerheid en andere ellende op. En voor de ander is het niets meer dan een getal wat in de gaten gehouden wordt. Maar kies verstandig! 😉

Ben je aangekomen?

Hopelijk begrijp je nu waarom ik twijfel of jij daadwerkelijk bent aangekomen. Als je dat alleen baseert op een getal op de weegschaal, zou ik er als ik jou was ook aan twijfelen.

Blijf er niet mee zitten, eet weer lekker gezond en denk niet dat het allemaal toch geen zin heeft! Dat heeft het namelijk wel! 😉