Calorieën tellen om af te vallen, is het nodig? Een hele goede vraag!

En een vraag waar de meningen sterk over verdeeld zijn. Er zijn op het gebied van calorieën tellen namelijk 2 verschillende groepen te vinden:

Groep 1: Een calorie is een calorie. Calorieën die je binnen krijgt en calorieën die je verbrand is het enige wat er toe doet. Als je minder calorieën eet dan je verbrand, val je af. Punt.

Groep 2: Een calorie is niet gewoon een calorie. Het gaat er om welke calorieën je binnen krijgt. Je moet gezond eten om af te vallen en je voldaan te voelen. Calorieën tellen is niet belangrijk. Punt.

Deze groepen staan haaks tegenover elkaar waardoor je op internet bizar veel discussies vindt over calorieën en hoe belangrijk ze zijn. En of je calorieën moet tellen om af te vallen of niet.

Daarom schrijf ik er maar eens een uitgebreid artikel over, met behulp van wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken, om te bepalen welke groep gelijk heeft.

En de uitslag gaat je waarschijnlijk verrassen, dus lees vooral verder!

Wat is een calorie?

Kijk, voordat we een discussie over calorieën tellen gaan starten, is het wel even handig om duidelijk te hebben wat een calorie is.

Een calorie is namelijk de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van 1 gram water met 1°C te verhogen. Maar een calorie kan ook worden beschreven als de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om te blijven leven.

Terwijl je dit leest, heeft je lichaam calorieën nodig. Jij zit misschien stil maar je hart klopt, je ademt en je leest woorden die je brein moet verwerken en begrijpen.

En dit kost allemaal energie.

De hoeveelheid energie wordt berekend in kilocalorieën (afkorting kcal). 1 kcal is 1000 calorieën.

Vaak worden de termen calorie en kilocalorie door elkaar gebruikt. Met calorieën worden meestal kilocalorieën bedoeld.

Als ik het heb over calorieën, bedoel ik ook de kilocalorieën.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig 1

Calorieën in ons eten en drinken

We halen onze energie (dus calorieën) uit eten en drinken.

Ons eten en drinken bestaat uit verschillende macronutriënten, die weer uit verschillende hoeveelheden calorieën bestaat. Volg je hem nog?

Er zijn 4 verschillende bronnen waar je calorieën uit kunt halen:

  • Koolhydraten: 4 calorieën per gram
  • Eiwitten: 4 calorieën per gram
  • Vetten: 9 calorieën per gram
  • Alcohol: 7 calorieën per gram

Je lichaam heeft calorieën (dus energie) nodig voor 3 dingen (1):

1. Je Basaal metabolisme (BMR)

Je lichaam heeft de meeste calorieën nodig om je simpelweg in leven te houden.

Misschien denk je er niet 1,2,3 bij na maar alleen het ademen kost je lichaam al energie. Je hart moet blijven kloppen, bloed moet door je hele lichaam worden gepompt, je nieren moeten werken, je hersenen kraken bij het nadenken etc.

Dus ook al beweeg je geen ene mallemoer, verbrand je toch calorieën. Daar komt het eigenlijk op neer.

En je BMR is de hoeveelheid calorieën (energie) die je lichaam nodig heeft om die functies uit te oefenen.

2. Spijsvertering

Je lichaam heeft ook calorieën nodig om het eten dat je binnen krijgt, te verbranden.

Het eten van calorieën kost dus ook een aantal calorieën.

Dit word TEF genoemd en hier ga ik nog dieper op in, maar lees vooral eerst even verder.

3. Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging heeft natuurlijk ook invloed op het aantal calorieën dat je nodig hebt.

Iemand die de hele dag met z’n kont op de bank zit (zoals ik vandaag bij het schrijven van dit artikel), heeft een stuk minder calorieën nodig dan iemand die de hele dag aan het lopen is.

Dat komt omdat je met lichaamsbeweging calorieën verbrand.

Deze 3 dingen samen zorgen er dus voor dat je lichaam calorieën nodig heeft.

Dit was even vliegensvlug de basis, die handig is om te weten. Dat maakt de rest van het artikel namelijk makkelijker voor je om te begrijpen.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig 3

Een calorie is gewoon een calorie

Laten we dit alvast voor opstellen: een calorie is een meeteenheid. En dus is een calorie gewoon een calorie.

Net zoals een kilo een kilo is, een meter een meter en een liter een liter.

De hele discussie over “de ene calorie is de andere calorie niet”, slaat dus eigenlijk nergens op.

Je gaat ook niet discussiëren over dat jouw tafel van 2 bij 1 meter niet ‘gewoon’ een tafel van 2 bij 1 meter is. Nee, een meter is een meter.

Maar waar de discussie met calorieën eigenlijk om draait is dat de macronutriënten (eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol) niet hetzelfde zijn. Snap je?

Een meter hout is wat anders dan een meter marmer bijvoorbeeld. Het is allebei een meter, maar daar houdt de vergelijking ook wel op natuurlijk.

Net als dat een liter water wat anders is dan een liter melk. Beiden een liter, maar beiden wat anders.

Zo is het ook met calorieën. En de discussie gaat daarom ook over de inhoud van die calorieën.

Dus laten we eens even inzoomen op de argumenten:

Argumenten groep 2: Calorieën tellen werkt niet

Ik begin gewoon met het gebruiken van de argumenten van de tweede groep. De groep die zegt dat de kwaliteit van de calorieën belangrijker zijn dan de kwantiteit en dat calorieën tellen niet werkt.

Het is niet geheel toevallig dat ik met deze groep begin, maar daar kom je straks wel achter. Eerst de argumenten:

Argument 1: Je lichaam is geen machine

Groep 1 zegt dat het heel simpel is: calorieën in vs calorieën uit, bepalen jouw gewicht.

Maar groep 2 is het daar dus TOTAAL niet mee eens.

Er zouden veel meer factoren van invloed op jouw gewicht zijn dan alleen calorieën.

En het argument dat deze groep hiervoor aanlevert is onder andere dit:

Om een halve kilo af te vallen, moet je volgens de wetenschap 3500 calorieën minder eten dan dat je verbruikt (2). Dat zou dus betekenen dat je 500 calorieën per dag minder moet eten om een week later een halve kilo kwijt te zijn.

Maar:

Dat is in de praktijk bijna nooit het geval. Je valt nooit iedere week precies een halve kilo af.

Als dat wél het geval zou zijn, zou je afvalproces er zo uit zien:

calorieen tellen om af te vallen is het nodig

Terwijl het afvallen er vaak zo uit ziet:

calorieen tellen om af te vallen is het nodig

(Wil je even zeggen dat je onder de indruk van mijn tekenskills bent? Ik heb er maar 3x over gedaan om zo’n prachtige lijn in de grafiek te maken!)

Nou ja, afgezien van mijn tekenskills, zou je kunnen concluderen dat calorieën tellen om af te vallen niet werkt.

Anders had je wel een rechte lijn gezien toch?

Maar er zijn nog meer argumenten!

Argument 2: De invloed van calorieën verschilt per persoon

Er is een studie gedaan waarbij 16 mensen 1.000 calorieën per dag extra te eten kregen. Dus bovenop het aantal calorieën wat ze normaal gesproken aten. Daardoor kom je dus aan.

Maar het totaal aan kilo’s dat iemand aan kwam, verschilde per persoon.

Pietje kwam ‘maar’ 1.4 kilo aan terwijl Jantje 7.2 kilo aankwam. En de rest van de mensen zat tussen deze getallen in.

Terwijl iedereen dus 1.000 calorieën extra kreeg, verschilde het aantal kilo’s dat iemand aankwam, wel degelijk.

Zo is er ook een onderzoek gedaan bij een eeneiige tweeling die ook allebei evenveel extra calorieën kregen. Beiden kwamen ze aan, maar het aantal kilo’s verschilde (3).

Dus hoe kan dat dan hè?

Kom ik straks nog even op terug maar eerst naar:

Argument 3: Bewerkte voedingsmiddelen kosten minder energie om te verwerken dan volwaardige, onbewerkte producten

Dit onderwerp is uitvoerig onderzocht door Richard Wrangham. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven genaamd “How cooking made us human”.

De beste man heeft een aantal experimenten gedaan (4).

Het experiment met pinda’s en pindakaas

Voor alle pindakaasliefhebbers (like me) is dit wel een interessant onderzoek. Want een aantal ratten kregen pindakaas óf gewone pinda’s.

Nou denk je: pindakaas is gemaakt van pinda’s dus het is hetzelfde.

Dat bleek dus niet zo te zijn. De ratten die gewone pinda’s kregen, verloren meer gewicht dan de ratten die pindakaas kregen.

Hoe dat kwam?

Doordat pindakaas bewerkt is, is het makkelijker te verteren. Pindakaas is eigenlijk gewoon veel gemalen pinda’s bij elkaar.

Als je gewone pinda’s eet, moet je lichaam nog pinda’s malen, wat weer meer energie kost en waardoor je meer verbrand (5).

Niet alleen bij pinda’s is dit het geval.

Ditzelfde geldt voor een hamburger en een steak. Een hamburger is vermalen vlees terwijl je op een steak nog best wat moet gaan kauwen. Je bent dus langer bezig om een steak te eten dan een hamburger te eten (6).

Dit is ook de reden dat er zo wordt gehamerd op het vermijden van veelvuldig bewerkte voedingsmiddelen. Naast dat ze vaak calorierijk zijn en niet bepaald gezonde voedingswaardes hebben en er allemaal rotzooi aan is toegevoegd, kosten ze ook minder energie om te verwerken.

Een maaltijd met onbewerkte voedingsmiddelen kost bijna 2x zoveel energie om te verwerken dan een maaltijd vol met bewerkte voedingsmiddelen (7).

Dus ja: ook al hebben 2 maaltijden net zo veel calorieën, de ene kost meer energie om te verbranden dan de ander.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig 4

Argument 4: de macro’s van calorieën zijn ook van invloed

De macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten en alcohol) hebben allemaal een ander effect op ons lichaam.

Dit wordt een beetje theoretisch dus ik hoop dat je hem blijft volgen.

Er bestaat namelijk zoiets als TEF. En TEF staat voor de “thermic effect of food”. Leg ik hieronder voor je uit.

Je lichaam heeft een deel van de calorieën die je eet, nodig om het eten te verwerken. Ieder macronutriënt heeft weer een ander effect.

Het percentage van de calorieën dat je lichaam nodig heeft om je maaltijd te verwerken, is als volgt (8):

  • Koolhydraten: 5 tot 10 %
  • Eiwitten: 20 tot 30%
  • Vet: 0 tot 5%

Nou wat betekent dit hierboven nu concreet?

Dat het je lichaam het meeste energie kost om eiwitten te verwerken en het het minste energie kost om vetten te verwerken.

Dus:

Stel dat jij 100 calorieën aan eiwitten eet. Dat betekent dat je lichaam 20 tot 30 calorieën nodig heeft om dit te verwerken. Je lichaam houdt daardoor nog 70 tot 80 calorieën over voor de rest.

Als jij 100 calorieën aan koolhydraten eet, heeft je lichaam 5 tot 10 calorieën nodig om het eten te verwerken. Waardoor je lichaam 90 tot 95 calorieën over houdt aan energie voor de rest.

En bij vetten houdt je lichaam 95 tot de volledige 100 calorieën aan energie over wat je lichaam kan gebruiken.

Dus dit is natuurlijk ook een argument om aan te tonen dat een calorie niet een calorie is. De TEF verschilt. Als je af wilt vallen, zou je dus meer eiwitten kunnen eten.

Argument 5: De voedingswaardes die op verpakkingen staan, zijn niet (altijd) juist

Je kent het waarschijnlijk vast wel: de voedingswaardetabel op de achterkant van je pakje havermout. Of je zak chips.

Deze tabellen zijn bedacht om het mensen makkelijk te maken. Je ziet precies wat er precies aan calorieën en andere voedingswaardes in je product zitten.

Je kunt ook van 2 verschillende producten de tabelletjes naast elkaar houden om te zien welke voor jou de beste keuze is.

Super handig toch!

Nou ja… het is niet helemaal waterdicht te noemen.

Want de daadwerkelijke voedingswaarde wil nog wel eens verschillen met wat er op jouw label staat (9).

Dussss. Zit jij braaf je calorieën te tellen maar krijg je daadwerkelijk een ander aantal calorieën en macronutriënten binnen.

Waarom zou je die krengen dan nog tellen?? Hm? Nou? Waarom? Hm?

Noouuu, dit is een mooi bruggetje (al zeg ik het zelf) om eens naar de standpunten van groep 1 te gaan kijken.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig 5

Calorieën zijn altijd leidend!

Ondanks dat de calorieën op de voedingstabellen niet altijd kloppen, veranderd dat nog niets aan het feit dat calorieën er voor zorgen dat je wel of niet aankomt.

Calorieën zijn leidend. Biologisch gezien is het namelijk onmogelijk om af te vallen zonder een calorietekort. Kan gewoonweg niet.

Ja maar ik ben 5 kilo afgevallen zonder calorieën te tellen hoor”

Zei ik dan dat je calorieën moet tellen?

Nee. Je hoeft geen calorieën te tellen om af te vallen. Je moet alleen minder calorieën eten dan dat je verbrand om af te vallen. Het eten/drinken van te veel calorieën zijn de oorzaak van overgewicht (10).

Ja maar waarom ziet mijn afvalproces er dan niet zo uit:

calorieen tellen om af te vallen is het nodig

Ten eerste omdat je gewicht uit meerdere componenten bestaat, namelijk:

  • Vocht dat je in je lichaam hebt
  • Voedsel dat je hebt gegeten en wat nog in je lichaam zit (a.k.a. poep in je darmen)
  • Spieren
  • Organen
  • Botten
  • Vet
  • Je glycogeenvoorraad
  • En in het geval van vrouwen: het moment van je menstruatiecyclus (of de overgang)

En deze factoren zijn niet iedere dag gelijk. Meer hierover lees je in dit artikel.

Naast het feit dat je lichaamsgewicht uit verschillende, fluctuerende dingen is opgebouwd, is er nog iets anders wat meespeelt. Je verbrand namelijk minder zodra je meer gaat afvallen.

Het kost je lichaam meer calorieën om een lichaam van 100 kg draaiende te houden dan een lichaam van 80 kg. Dus als jij 2.500 calorieën eet per dag en daarmee in het begin afviel maar nu niet meer, kan dat heel goed kloppen.

Dit komt omdat je lichaam nu voldoende heeft aan 2.500 calorieën, terwijl 2.500 calorieën bij een lichaamsgewicht van 100 kilo te weinig waren om de boel draaiende te houden (de getallen zijn puur als voorbeeld overigens).

En daarnaast eet je de ene week nog wel eens wat meer dan de andere week. Dat is waarom je niet stabiel iedere week hetzelfde gewicht verliest. Soms kom je zelfs aan.

Maar dat betekent niet dat calorieën niet tellen. Die tellen dus wel.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig

Hoe zit het dan met de TEF?

Je hebt hiervoor geleerd dat eiwitten meer energie kosten om te verwerken dan koolhydraten en vet.

Alleen blijkt dit uiteindelijk weinig effect te hebben op gewichtsverlies zelf (1112, 131415, 16, 1718).

‘Proefpersonen’ werden bijvoorbeeld 10 weken lang op een dieet gezet. Ze kregen steeds een andere verhouding van vetten, eiwitten en koolhydraten binnen maar het aantal calorieën bleef gelijk.

En ze vielen hetzelfde aantal kilo’s af. De verhouding van macronutriënten maakte dus niets uit bij gewichtsverlies.

Zoals gezegd: de calorieën zijn leidend.

Als je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft, zal je aankomen en als je lichaam minder calorieën krijgt dan dat het nodig heeft, val je af (192021).

En hoe zit het dan met Pietje die maar 1.4 kg aankwam en Jantje die wel 7.2 kilo aankwam?

Bij argument 2 vertelde ik je over 2 onderzoeken die aantoonden dat de Jantje meer aankwam bij hetzelfde aantal extra calorieën dan Pietje.

Maar een belangrijk aspect waar geen rekening mee is gehouden, is het basaal metabolisme (BMR) en met de lichaamsbeweging van deze personen.

Zoals ik je in het hele begin van dit artikel uitlegde, zijn deze ook van invloed op het aantal calorieën dat je verbrand en op je gewicht.

Pietje is minder aangekomen dan Jan omdat hij meer bewogen heeft en/of een hoger BMR heeft, waardoor hij meer verbrand.

De calorieën die ze aten waren wel gelijk, maar de calorieën die ze verbranden, waren dat niet.

Ditzelfde geldt voor de eeneiige tweeling.

Ja maar, maakt het dan helemaal niet uit wat je eet?

Als macronutrienten niet uitmaken bij het afvallen, maakt het dan nog wel uit wat je eet? Interessante vraag!

Misschien heb je de ophef wel meegemaakt en er over gehoord. Of misschien is het compleet langs je heen gegaan. Ik zal het hoe dan ook even benoemen.

Er was nogal wat commotie over een docent van een universiteit in Kansas die bij wijze van experiment (hij gaf les over voeding) besloot om af te vallen door alleen maar snoep te eten. En dit werkte.

Hij viel namelijk in 2 maanden 12 kg af door het eten van alleen snoep (22).

Hij at wel bewust minder calorieën dan dat hij verbrande. Vandaar dat hij afviel.

En niet alleen dat: zijn LDL cholesterol (slechtere vorm van cholesterol) daalde met 20% en zijn HDL cholesterol (goed cholesterol) steeg met 20%. Met alleen snoep. Hoe bizar is dat?

Hetzelfde gebeurde met een docent die bijna 27 kilo afviel door alleen maar Mac Donalds te eten(23). Uiteraard at hij wel minder calorieën dan hij verbrande. 27 kilo afvallen met alleen Mac Donalds is niet slecht toch? Dacht ik ook.

En zo zijn er wel meer voorbeelden. Deze beste man viel af met pizza (24) en deze beste man viel af met het eten van ijs (25).

Wat al deze mannen gemeen hebben, is de calorierestrictie. Dus ja, je hoeft geen worteltjes te knagen om af te vallen, je moet alleen minder eten dan je verbruikt.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig 6

Een calorie is gewoon een calorie. Maar eten is niet gewoon eten

Je zou nu kunnen concluderen dat het niet uit maakt wat je eet, als je maar minder calorieën eet dan je verbrand. En als je puur naar afvallen kijkt, is dat inderdaad zo.

Of je nou biologisch, veganistisch, onbewerkt, glutenvrij of Mac Donald’s, ijs of pizza eet: de calorieën die tellen. Niet de macronutriënten of de gezonde voedingswaarden van een product.

Alleen draait het leven en jouw lichaam niet alleen om afvallen.

Want hier heeft groep 2 natuurlijk wel een punt: kwaliteit is belangrijk.

Een gezond dieet draait om meer dan alleen gewichtsverlies. Een gezond dieet houdt ook in dat je je lichaam voedt, niet alleen vult.

Gezond eten is om meerdere redenen belangrijk:

  1. Een gezond dieet bevat vitamines, mineralen en vezels. Deze dingen zijn belangrijk om verschillende redenen. Ze zorgen voor een lager risico op verschillende soorten ziektes, ook op kanker. Gezond eten verlaagt je bloeddruk, verlaagt je cholesterol, zorgt voor gezonde en goede werking van de darmen, etc (26,27). Dit bereik je niet door het eten van (alleen) snoep.
  2. Gezond eten verzadigd, wat super handig is als je wilt afvallen natuurlijk! Als jij 1.500 calorieën aan snoep eet, zul je sneller honger hebben dan iemand die 1.500 calorieën haalt uit onbewerkte voeding. De kans is daarom groter dat die laatste persoon succesvol afvalt.
  3. Gezond eten zorgt ervoor dat je je energieker voelt en lekkerder in je vel zit.
  4. Het zorgt er voor dat je minder gevoelig bent voor stress (je bent minder prikkelbaar, etc.)
  5. Gezond eten zorgt ervoor dat je minder snel verouderd en langer gezond zult leven.

Dat gezond eten belangrijk is, staat dus wel vast. Ik ga je zeker niet aanbevelen om fruit te vervangen door snoep. Maar nogmaals: gezond eten zorgt er niet voor dat je afvalt, tenzij je minder calorieën eet dan je verbruikt.

Waarom het tellen van calorieën over het algemeen werkt

Dat calorieën ervoor zorgen dat je aankomt of afvalt, is inmiddels dus wel duidelijk. Maar moet je ze dan ook daadwerkelijk tellen?

Er zijn veel studies die aantonen dat het tellen van calorieën en het bijhouden van je lichaamsbeweging effectief zijn en helpen bij het afvallen (28, 29, 30, 31).

Dit onderzoek (32) toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die hun calorieën telde, 3.3 kilo meer afvielen dan degenen die geen calorieën telde. Ook andere onderzoeken toonde aan dat calorieën tellen een positief effect heeft op hoeveel je afvalt (33, 34, 35).

Het tellen van calorieën kan je bewust maken over je ‘slechte’ eetgewoontes of minder verstandige keuzes. Doordat je je er bewust van bent , kun je het natuurlijk ook weer makkelijker veranderen (36). Ook als je maar even je calorieën bijhoudt, zorgt dit al voor bewustwording en dus een grotere kans op succesvol afvallen (37)

Ondanks dat de voedingswaardetabellen niet exact zijn en het aantal calorieën dus anders kan zijn dan dat er op staat, geeft het je wel een indicatie. Uiteindelijk is het onmogelijk om exact te bepalen hoeveel je binnen krijgt en je verbrand. Maar dat calorieën tellen helpt, blijkt wel uit bovenstaande onderzoeken.

Maar nu even los van de wetenschap en alles

Kijk, ik heb het nu alleen maar vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken.

Diverse onderzoeken laten opnieuw en opnieuw zien dat calorieën er voor zorgen dat je aankomt of afvalt. En dat de meeste mensen baat hebben bij het tellen van calorieën.

Maar het is precies dat: de meeste mensen hebben er baat bij, maar niet iedereen.

Er is namelijk ook een emotioneel/psychisch aspect bij het tellen van calorieën betrokken. En dat is even andere koek.

Want ik weet uit eigen ervaring hoe het is om obsessief bezig te zijn met calorieën tellen.

Om ieder grammetje af te wegen. Om niet meer uit eten te gaan omdat je dan niet exact de calorieën kunt berekenen die je binnen krijgt.

Ik weet hoe het is om een soort van wedstrijdje met jezelf te doen. Om steeds minder calorieën te eten, zodat je zo snel mogelijk afvalt. En in mijn geval zorgde voor ernstig ondergewicht.

Én ik weet ook hoe het is om een hekel te hebben aan het tellen van calorieën. Iedere dag maar bezig te zijn met eten.

Niet meer kunnen genieten van chocolade, omdat je weet hoeveel calorieën er in zitten.

calorieën tellen om af te vallen is het nodig 7

(Deze foto is van mij uit 2013. Ik probeerde hier te lachen, maar ondertussen was ik me pijnlijk bewust van de calorieën van die pizza… Genoten deed ik er niet van omdat eten een obsessie was geworden)

Obsessief bezig zijn met eten kost stress en is frustrerend. In dit geval gaat het ten kostte van je gezondheid. Ook al krijg je bijvoorbeeld wel voldoende vezels binnen doordat je je calorieën (en macronutriënten) bijhoudt.

Dus ja: ik snap het advies om geen calorieën te tellen heel goed!

Ik snap waarom ‘experts’ je willen laten focussen op gezond eten in plaats van calorieën tellen.

Omdat het bij mensen voor meer rust kan zorgen. Omdat mensen al gestresst raken bij alleen de gedachte aan calorieën tellen. En omdat een gezonde lifestyle meer is dan een getal op de weegschaal. Het leren luisteren naar je lichaam en op gevoel eten, is dan een stuk mooier.

Calorieën tellen om af te vallen, is het nodig?

Hier begon de vraag in het artikel mee. En ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is geworden.

Groep 1 zegt dat calorieën ervoor zorgen dat je aankomt of afvalt en dat je ze daarom moet tellen.

Groep 2 zegt dat het niet om het aantal calorieën draait, maar om de kwaliteit. Calorieën tellen is niet nodig als je maar gezond eet.

Ik behoor tot een nieuwe groep: groep 3. Ik geef beide groepen een beetje gelijk. Dat betekent dat ik lekker in het midden ga zitten, net als een soort onafhankelijk Zwitserland.

Groep 1 heeft namelijk een beetje gelijk omdat calorieën het belangrijkste zijn bij het afvallen. Wil je afvallen? Zul je ook minder calorieën moeten gaan eten dan je nu doet. Einde discussie.

De tweede groep heeft daarentegen ook een beetje gelijk. De ene calorie is de andere calorie niet, als je naar de gezondheidsaspecten kijkt.

Uiteindelijk is het dit:

Je hoeft geen calorieën te tellen om af te vallen. Maar ze tellen wel”

Kies dan ook wat voor jou het beste voelt. Geen enkele expert, ook ik niet, kan dit voor jou bepalen.

Jij weet wat het beste bij je past. Vertrouw daarom ook op je eigen intuïtie. En besluit zelf of je calorieën wilt gaan tellen of niet. Het tellen van calorieën is alleen maar een tool die jou kan helpen bij het afvallen, meer niet.

Wil je weten hoeveel calorieën jij verbrand?

Ik heb een artikel geschreven hoe je het aantal calorieën dat je verbrand kunt uitrekenen. Dat lees je hier