Hoeveel groene thee mag je per dag drinken? In het artikel waarom is groene thee gezond? heb ik alle gezondheidsvoordelen van groene thee besproken. Mocht je dat artikel nog niet hebben gelezen, is dat dus een goed idee om hierna te doen 😉

Nu is de vraag alleen nog hoeveel groene thee je moet drinken per dag om alle gezondheidsvoordelen te krijgen. En of je er te veel van kunt drinken. Het antwoord op deze vragen zal ik ook nu weer wetenschappelijk onderbouwen.

Hoeveel groene thee mag je per dag drinken?

Er zijn verschillende studies gedaan naar de hoeveelheid groene thee die nodig is om een bepaald gezondheidsvoordeel te bereiken. En helaas: die studies zijn vaak tegenstrijdig!

De ene studie zegt 2 tot 3 koppen thee (1, 2) en de andere studie zegt 5 koppen of zelfs meer (3,4). Het verschil in het aanbevolen aantal koppen thee zit hem denk ik met name in het feit dat het per ziekte verschilt hoeveel koppen groene thee optimaal is.

Groene thee helpt namelijk het risico op diverse ziektes te verlagen. Alleen de hoeveelheid verschilt. Bijvoorbeeld:

  • Mondkanker: Bij vrouwen is er een minder groot risico op mondkanker bij het drinken van 3 tot 4 koppen groene thee per dag (5). Voor mannen was er geen verband gevonden tussen groene thee en een verlaagde kans op mondkanker
  • Prostaatkanker: Mannen die 5 koppen groene thee of meer per dag drinken, hebben een lager risico op prostaatkanker dan mannen die minder dan 1 kop groene thee per dag drinken (6). Uit dit onderzoek kon ik echter niet opmaken of er ook is gekeken naar het effect dat 3 of 4 koppen groene thee heeft op het verlagen van prostaatkanker. Mogelijk is het drinken van 3 koppen thee ook voldoende.
  • Maagkanker: Vrouwen die 5 koppen groene thee of meer per drinken, hebben een lager risico op maagkanker dan vrouwen die minder dan 1 kop groene thee per dag drinken (7). Bij mannen was er geen verband tussen het drinken van groene thee en een verlaagde kans op maagkanker. En ook hier kon ik niet uit het onderzoek opmaken wat het effect was van 3 of 4 koppen groene thee per dag en een verlaagde kans op maagkanker.
  • Borstkanker: Twee studies tonen aan dat het drinken van meer dan 3 koppen groene thee per dag, het risico op borstkanker bij vrouwen verlaagd (89)
  • Alvleesklierkanker: 5 koppen groene thee of meer verlaagd het risico op alvleesklierkanker (10)
  • Hartinfarct of beroerte: Er is een onderzoek gedaan die 9 eerdere studies analyseerde. Hieruit bleek dat mensen die 1 tot 3 koppen groene thee per dag dronken, een lager risico hadden op een hartinfarct of een beroerte (11). Bij meer dan 4 koppen groene thee werd het risico op een hartinfarct nog lager. Het drinken van meer dan 10 koppen groene thee verlaagd ook het slechtere LDL cholesterol.
  • Diabetes: Mensen die meer dan 6 koppen groene thee per dag drinken, hebben 33% minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 in vergelijking met mensen die minder dan 1 kop groene thee per dag drinken (12)

Dus je kunt niet een eenduidige conclusie trekken. Drie tot vijf koppen groene thee per dag is echter wel een goede richtlijn.

hoeveel groene thee mag je per dag drinken

Kun je te veel groene thee drinken?

Er kunnen zeker bijwerkingen zijn bij het drinken van veel groene thee. Groene thee bevat namelijk cafeïne en catechinen. Dit maakt groene thee gezond, maar er kunnen bijwerkingen zijn als je hier te veel van binnen krijgt.

Hieronder leg ik je daar meer over uit.

Bijwerkingen van te veel cafeïne

Te veel cafeïne kan voor meer angstgevoelens zorgen, het kan er voor zorgen dat je slechter slaapt, je maag kan geïrriteerd raken en het kan hoofdpijn veroorzaken (13, 14, 15, 16, 17).

Als je zwanger bent is het drinken van veel cafeïne helemaal niet verstandig! Dit omdat het de kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen vergroot (18).

Het drinken van 300 mg tot 400 mg cafeïne is prima (1920). De hoeveelheid cafeïne in een kop groene thee verschilt per merk en het hangt er ook vanaf hoe lang je de groene thee laat trekken (21).

Gemiddeld zit er ongeveer 20 to 40 mg cafeïne in een kop thee. Dus als je maximaal 10 koppen groene thee drinkt en verder geen cafeïne houdende producten drinkt (zoals koffie of cola), dan zit je wel goed.

De invloed van cafeïne verschilt wel per persoon. Dus mocht je nou toch last hebben van angstgevoelens, slecht slapen, een geïrriteerde maag hebben of last van hoofdpijn hebben: probeer dan eens of wat minder cafeïne werkt.

Bijwerkingen van catechinen – ijzertekort

De catechinen in groene thee kunnen ervoor zorgen dat je minder ijzer opneemt uit je voeding (22). Als je heel veel catechinen binnen krijgt, kun je zelfs bloedarmoede krijgen doordat je te weinig ijzer hebt (23).

Voor de meeste mensen zal het drinken van veel groene thee geen probleem zijn, maar mocht je al een ijzertekort hebben of daar gevoelig voor zijn, kun je beter pas na een uur van het eten van je maaltijd een kop groene thee drinken (24). Op die manier weet je zeker dat de ijzer uit je voeding al is opgenomen en dat de groene thee dit niet verhindert.

Baby’s, jonge kinderen, vrouwen die zwanger of ongesteld zijn, veganisten en vegetariërs zijn gevoelig voor een ijzertekort.

Als je een ijzertekort hebt, kun je last hebben van de volgende symptomen:

  • Snel duizelig
  • Hele dag een moe, loom gevoel
  • Vaak en snel last van hoofdpijn
  • Bleek gezicht
  • Snel en lang last van spierpijn.

Wil je meer weten over ijzer en waar het in zit? Klik dan hier.

Wat nog wel goed is om te weten dat mensen die groene thee supplementen nemen, meer kans hebben op negatieve bijwerkingen dan mensen die ‘gewoon’ groene thee drinken (25). Dit komt doordat de supplementen een veel hogere dosis catechinen bevatten. Deze hoeveelheden kun je nooit binnen krijgen door het drinken van groene thee. Of jij moet wel 50 koppen groene thee per dag drinken?

hoeveel groene thee mag je per dag drinken

Invloed van groene thee op medicatie

Groene thee kan een bepaalde invloed hebben op medicatie. Soms positief (dat de werking versterkt wordt) maar soms ook negatief (26).

Als je bijvoorbeeld warvarin neemt (een bloedverdunner), kun je beter geen groene thee drinken. Als je clozapine gebruikt (een medicatie voor mensen met schizofrenie of psychose), mag je pas 40 minuten na het innemen van de medicatie groene thee drinken.

Groene thee kan ook de werking van medicatie voor angststoornissen en depressie verlagen (2728). Hier moet nog wel veel meer onderzoek naar gedaan worden.

Groene thee en vitamine B11

Groene thee kan de opname van vitamine B11 (foliumzuur) verminderen (29). Vitamine B11 is een belangrijke vitamine die aangeboren afwijkingen bij een baby voorkomt. Mocht je dus zwanger willen worden of zijn, is het beter om niet te veel groene thee te drinken. Hooguit 2 koppen per dag.

Conclusie

Groene thee is heel gezond. Het regelmatig drinken van groene thee kan het risico op verschillende soorten ziektes verlagen, zoals diabetes, hart- en vaatziektes en vormen van kanker.

Met het drinken van 3 tot 5 koppen groene thee per dag behaal je zoveel mogelijk gezondheidsvoordelen. Mijn advies is om maximaal 10 koppen groene thee te drinken per dag. Dit omdat je dan aan je maximale aangeraden hoeveelheid cafeïne zit.

Er kunnen mensen zijn die bijwerkingen ervaren bij het drinken van groene thee maar over het algemeen zullen de voordelen van groene thee groter zijn dan de eventuele nadelen.

Als je zwanger bent kun je beter niet te veel groene thee drinken, maximaal 2 koppen per dag.