Hoeveel koffie mag je drinken op een dag? Koffie heeft veel gezondheidsvoordelen maar te veel koffie heeft weer een negatief effect. Maar wat is nou te veel? Wat gebeurt er dan als je te veel koffie drinkt? En wanneer kun je beter helemaal geen koffie meer drinken?

Ik ben zelf geen koffiedrinker (omdat ik het gewoon niet lekker vindt) maar veel mensen zeggen niet zonder te kunnen, dus speciaal voor deze mensen:

Hoeveel koffie mag je drinken?

Je leest zoveel verschillende berichten over de hoeveelheid koffie die je op een dag mag drinken! De meeste onderzoeken tonen echter aan dat 2 tot 4 kopjes koffie per dag het beste is. Je profiteert dan zo veel mogelijk van de voordelen en zo min mogelijk van de nadelen.

MAAARR

Dit is gebaseerd op het advies om maximaal 400 mg cafeïne per dag te drinken (1) Dus als jij alleen koffie drinkt als cafeïnehoudend product, is 4 koppen per dag prima. Maar als jij bijvoorbeeld frisdrank, thee (behalve kruidenthee), chocolade en energiedrankjes drinkt/eet, krijg je ook cafeïne binnen!

Drink in die gevallen dus minder dan 4 koppen koffie. Let ook op hoe je lichaam reageert. Krijg je hoofdpijn na het drinken van je 3e bakje zwart goud? Drink dan maar 1 of 2 kopjes.

Ik leg hieronder in het artikel nog uit wie beter wel en wie beter geen koffie kan drinken.

Waarom zou je koffie drinken?

Maar, waarom zou je eigenlijk koffie willen drinken? Behalve omdat je het lekker vindt? Hieronder leg ik je de voor- en nadelen uit van koffie!

Wat zijn de voordelen van koffie?

Mensen die dagelijks koffie drinken, hebben een lager risico op hartziekten en beroertes (2).

Koffie zorgt ook voor een lagere kans op diabetes type 2 (3). In het geval van diabetes maakt het trouwens niet uit of het koffie is met cafeïne of zonder cafeïne. De verlaagde kans op diabetes type 2 is 23% tot wel 67%! (4567). Een enorm groot onderzoek heeft 18 verschillende onderzoeken met elkaar vergeleken en kwam tot dezelfde conclusie; koffie verlaagd de kans op diabetes type 2 (8).

Koffie kan ook de kans op Alzheimer en Parkinson verkleinen. Het beschermt namelijk je hersenen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat koffie-drinkers tot wel 60% minder kans hebben op Alzheimer en dementie (9). Ook hebben koffiedrinkers 32 tot 60% minder kans op Parkinson (10111213)

Cafeïne zorgt er ook voor dat je stofwisseling versnelt. De oxidatie van vetten verloopt ook nog eens sneller. Dit zorgt ervoor dat koffie kan bijdragen om sneller af te vallen (141516).

Wat zijn de nadelen van het drinken van koffie?

Helaas, helaas: koffie heeft ook zeker wel nadelen. Tenminste, als je te veel er van drinkt. Dit gebeurt er dan:

  • Het veroorzaakt slapeloosheid
  • Het maakt je nerveus
  • Je maag kan het ook niet waarderen
  • Het verhoogt je hartslag waardoor je hartkloppingen kunt krijgen
  • Je kunt er duizelig van worden
  • Je wordt verslaafd aan koffie

Dit filmpje laat erg leuk zien wat koffie doet met je hersenen (en waarom het verslavend is):

Wat vaak wordt gedacht maar wat niet waar is, is dat koffie (of liever gezegd cafeïne) vochtafdrijvend is. Maar hier is geen bewijs voor. Het drinken van koffie of thee zorgt dus niet dat je meer water verliest (17). Cafeïne kan er wel voor zorgen dat je wat vaker moet plassen, maar de totale hoeveelheid urine over 24 uur blijft gelijk (18).

Is de ene koffie gezonder dan de andere koffie?

Ongefilterde koffie is een minder gezonde keuze. Dit verhoogt namelijk het LDL-cholesterol (19). Kies daarom voor filterkoffie, die heeft dat effect niet (20). Het filter houdt namelijk cagestol en kahweol in koffie tegen. Moeilijke woorden, maar zij zorgen voor de verhoging van het LDL-cholesterol.

Het beste kun je je koffie ook helemaal zwart drinken.

Wanneer kun je beter geen koffie meer drinken?

Het beste is om geen koffie meer te drinken 6 uur voor het slapen gaan. Dus als jij vannacht goed wilt slapen, drink je bakjes dan alleen ‘s ochtends.

Als je zwanger bent is koffie helemaal geen aanrader! Drink dan ook liever geen koffie of 2 kopjes max.

Ook is de 1 gevoeliger voor cafeïne dan de ander. Ik weet van mezelf dat ik behoorlijk gevoelig ben. Als ik zo’n zoete Frappucino van de Starbucks drink (de enige ‘koffie’ die ik nog wel lekker vind omdat er zoveel zoete meuk doorheen zit dat je de koffie amper meer proeft), sta ik te stuiteren. Deels door de suikerkick natuurlijk maar ook zeker door de cafeïne.

Jij bent de enige die kan aanvoelen of je gevoelig bent voor cafeïne of niet.