Hoeveel water moet je per dag drinken om gezond te blijven? Hoeveel glazen water zijn dat? En hoe weet je nou of het voldoende is of niet?

In dit artikel krijg je de antwoorden op deze vragen!

Hoeveel water moet je per dag drinken?

Dit is gelijk een tricky vraag! Want het verschilt per persoon.

Iemand die veel sport zal meer moeten drinken dan iemand die alleen maar op de bank zit. En als je koorts of diarree hebt is het ook belangrijk om meer water te drinken. Om het nog makkelijker te maken hangt het er ook nog eens vanaf wat voor weer het is, hoe oud je bent, of je man of vrouw bent, wat je eet op een dag, etc.

De algemene regel is 1,5 liter water per dag (1,2) Als je 1,5 liter op een dag drinkt, zit je hoogstwaarschijnlijk wel goed.

Om het toch wat specifiek op jou gericht te maken: de kleur van je urine zegt een heleboel! Hoe donkerder die is, hoe meer water je moet drinken. Als de kleur transparant is doe je wel erg je best en mag je best een glaasje minder drinken. Als je urine er ongeveer uit ziet zoals deze kleur doe je het prima:

hoeveel water moet je per dag drinken urine

Ik kwam trouwens een grappig overzicht tegen over wat de kleur van je plas betekent. Er komen kleuren naar voren die ik nog nooit heb gehad, maar jij misschien wel!

Hoeveel glazen water moet je drinken?

In totaal moet je ongeveer 6 glazen aanhouden, afhankelijk van hoe groot je glas is natuurlijk. Ik heb thuis glazen van 300 ml staan dus bij mij zijn het 5 glazen. Maar er vanuitgaande dat een glas gemiddeld 250 ml is, moet je dus 6 glazen drinken.

Telt het drinken van thee of koffie mee?

Moet je nou 1,5 liter water drinken of tellen thee en koffie ook mee? Het verlossende antwoord is ja: dit telt mee.

Het gaat er namelijk om dat je genoeg vocht binnen krijgt. Thee, koffie en ander drinken bevat voornamelijk vocht en mag je dus mee tellen.

Een vaak gehoorde stelling is dat caffeïne vocht onttrekt uit het lichaam en dat je daarom juist extra water moet drinken.

Uit een onderzoek van de universiteit in Birmingham (Engeland) bleek dat koffie (en dus caffeïne) geen vocht onttrekt uit je lichaam, tenzij je voor het eerst in je leven koffie drinkt (3) Als je dagelijks koffie drinkt zal het dan ook geen vocht onttrekken. In dit artikel lees je hoeveel koffie je mag drinken.

Ook uit dit onderzoek bleek dat koffie niet zorgde voor uitdroging (4)

Wat ook goed is om te weten, is dat er in ons eten ook water zit. Het eerste waar je misschien aan denkt is komkommer of watermeloen, maar ook in groenten, fruit en andere soorten voeding zit vocht. Dit telt eigenlijk ook mee.

Waarom moeten we voldoende water drinken?

Ons lichaam bestaat voor 60% uit water! Dus als we onvoldoende water drinken, wordt ons lichaam niet blij.

Je lichaam heeft het namelijk voor allerlei functionaliteiten nodig. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Water regelt je lichaamstemparatuur
  • Water helpt je darmen bij het opnemen van voedingsstoffen
  • Als je voldoende water drinkt heb je veel minder kans op verstopping / obstipatie (567)
  • Het voldoende drinken van water zorgt voor een hoger energielevel
  • Het kan nierstenen voorkomen (89)
  • Water helpt je lichaam afvalstoffen af te voeren

En zo zijn er nog veel meer redenen waarom voldoende water drinken belangrijk is!

Er is overigens geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat meer (water) drinken helpt voor een betere afvoer van afvalstoffen, een mooie huid of helpt bij het afvallen. De aanbevolen 8 glazen water per dag dat je vaak hoort, is niet wetenschappelijk bewezen (4). Maar kwaad kan het natuurlijk ook niet.

Verlies je per dag water?

Ja, daarom is het ook belangrijk om gedurende de hele dag water/vocht te drinken. Je verliest namelijk gedurende de hele dag vocht.

Gemiddeld verliest een mens per dag 500 ml vocht via de huid, 350 ml via de ademhaling en 150 ml via de ontlasting. Daarnaast verbruiken je nieren ook aardig wat water om afvalstoffen uit te scheiden. Hiervoor hebben je nieren ongeveer 500 ml per dag nodig.

En laat dat nou allemaal bij elkaar ongeveer 1,5 liter zijn! Precies de aanbevolen hoeveelheid vocht! Zou dat toeval zijn? Denk het ook niet 😉

Maar zoals ik in het begin al aangaf: het verschilt per persoon. Dus het verschilt ook per persoon hoeveel water je nodig hebt.

Hoe weet je zeker dat je genoeg water drinkt?

Ten eerste zie je dat wel aan je urine. Maar deze richtlijnen kunnen ook helpen:

  • Wanneer je dorst hebt, moet je drinken
  • Als je geen dorst meer hebt, moet je stoppen met drinken
  • Wanneer het warm is of wanneer je sport, moet je meer drinken

Helpt water drinken bij het afvallen?

Iets wat ik tegenwoordig vaak hoor, is dat water helpt bij het afvallen en dat het je metabolisme verhoogd. Dus ben ik eens even op onderzoek uitgegaan.

Water als vervanging voor drinken

Water heeft geen calorieën. Dus als je drinken met calorieën vervangt door een glas water, krijg je minder calorieën binnen. Waardoor je dus ook afvalt (10, 11).

Het drinken van water kan ook helpen om te voorkomen dat je aankomt. De gemiddelde persoon komt namelijk 1,45 kilo aan, iedere 4 jaar (12). Dit kun je verminderen door:

  • Iedere dag een glas water te drinken. Dit kan ervoor zorgen dat je 0,13 kilo minder aankomt
  • Ander drinken te vervangen door water. Dit kan 0,5 kilo schelen

Water zorgt ervoor dat je minder snel honger hebt

Maar niet alleen dat: door het drinken van water heb je ook minder snel honger, waardoor je minder calorieën eet of drinkt.

Dit schijnt met name bij oudere mensen het geval te zijn. Oudere mensen konden door het drinken van water voor iedere maaltijd, tot wel 2 kilo afvallen in een periode van 12 weken (1314)

Een andere studie toonde aan dat een glas water drinken voor het ontbijt, ervoor zorgde dat je 13% minder calorieën eet (15)

Water kan er voor zorgen dat je meer calorieën verbrand

Niet alleen bespaard water calorieën, het kan er ook voor zorgen dat je meer calorieën verbrand.

Volgens deze studie kan het drinken van 500 ml water je metabolisme inderdaad verhogen met 24 tot 30% (16, 17). Dit effect duurde zeker een uur.

Een studie bij vrouwen met overgewicht, bestudeerde het effect van het drinken van meer dan 1 liter water per dag. Over een periode van 12 maanden, waren ze 2 kilo extra afgevallen (18). Dit zonder ook maar iets te veranderen in hun manier van eten of bewegen.

En er zijn nog meer studies die aantoonde dat mensen met overgewicht die 1 tot 1,5 liter water per dag dronken, afvielen, een smallere taille kregen en ook minder vet hadden (19, 20, 21).

Het lijkt er op dat water inderdaad kan helpen om meer te verbranden en af te vallen. Maar toch zijn er ook wel onderzoeken die twijfelen aan dit effect (22).

Uiteindelijk zijn het de calorieën die tellen.

Kun je te veel water drinken?

Ja. Maar de kans is erg klein! Onderstaand filmpje legt het duidelijk en begrijpelijk uit:

Misschien vind je dit ook nog interessant?

Ik heb ook een artikel geschreven over:

Misschien vind je dit ook interessant om te weten! 🙂 Hopelijk is het in ieder geval duidelijk geworden hoe het zit met water en hoeveel water je mag drinken.

Als je er nog vragen of opmerkingen over hebt, hoor ik het graag!