Is een multivitamine slikken nodig of niet? Moet je een multivitamine slikken om gezonder te worden of geeft het slikken van een multivitamine juist risico op een overschot aan vitamines?

De meningen over het slikken van een multivitamine zijn erg verdeeld. De één die zweert erbij en de ander vindt het complete geldverspilling.

Maar in dit artikel wil ik al deze meningen buiten beschouwing laten. Ik wil me baseren op wetenschappelijk bewezen onderzoek. Want uiteindelijk is een mening maar een mening en bewijs is bewijs. En ik informeer liever op basis van bewijs dan van een mening. Dus:

Wat zegt de wetenschap?

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan met betrekking tot het wel of niet slikken van multivitamines. Hieronder benoem ik een aantal wetenschappelijke onderzoeken. Op basis van deze onderzoeken vorm ik ook mijn advies.

Is er verschil in gezondheid tussen de mensen die wel een multivitamine slikken niet mensen die dat niet doen?

Mensen die een multivitamine slikken leven niet langer dan mensen die geen multivitamine slikken (1). Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die dagelijks een multivitamine slikken een evengrote kans hebben op het krijgen van dementie, hart- en vaatziekten of overlijden aan kanker als mensen die geen multivitamine slikken (2, 3, 4).

Baat het niet dan schaadt het niet?

Je zou nu kunnen denken dat je gewoon voor alle zekerheid wel een multivitamine kunt nemen. Ook als is er geen onderzoek dat bewijst dat je gezonder wordt bij het slikken van een multivitamine, slechter zul je er niet van worden. Of toch wel?

Nooouuuu… Het slikken van vitaminesupplementen is niet altijd even onschuldig. Het hangt er ook sterk vanaf welke vitamine je slikt.

Het slikken van doses tot maximaal 100% van de ADH van elke vitamine, zal niet schadelijk zijn. Dus mocht je toch graag een multivitamine willen slikken, kijk dan naar dit soort alternatieven.

Het risico als je een hoog gedoseerde multivitamine neemt, is dat je te veel vitamines binnen krijgt. En dat schaadt zeker wel!

Van vitamine B6 is bekend dat een te hoge doses zorgt voor gevoelloosheid, tintelingen of zenuwpijn in de handen en voeten.

Van het slikken van een hoge doses vitamine E is bekend dat het de kans op een hersenbloeding vergroot (5). Het gekke is dat het de kans op een herseninfarct weer verlaagd.

Hoe schadelijk een teveel aan vitamines precies is, hangt af van de vitamine zelf.

Welke groepen hebben wel baat bij een supplement?

Er zijn een aantal groepen die wel baat hebben bij een vitaminesupplement. Deze groepen zijn:

  • Zwangere vrouwen. Vanaf vier weken voor je zwanger wordt tot acht weken nadat je zwanger bent, heb je extra foliumzuur nodig. Tijdens de zwangerschap en als je borstvoeding geeft heb je ook wat extra vitamine D nodig voor een goede botopbouw bij je kind.
  • Baby’s tot drie maanden. Zij hebben extra vitamine K nodig.
  • Als je bepaalde producten niet eet zoals vlees, zuivel of vis, als je vegetarisch/vegan eet, is een vitamine B12 supplement nodig.
  • Als je veel medicijnen gebruikt, kan het ook aan te raden zijn om een supplement te nemen. Overleg dit met je arts!
  • Fanatieke sporters
  • Ouderen

Ik val niet in deze groepen. Maar hoe weet ik of ik de juiste hoeveelheden vitamines binnen krijg?

In principe hoef je echt niet bang te zijn op een tekort aan vitamines als je gezond en gevarieerd eet. Dan krijg je echt wel de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Maar als je het toch 100% zeker wilt weten, kun je eens in de paar maanden of 1 keer per jaar een bloedtest doen. Met zo’n bloedtest kun je zien of je mogelijk tekorten hebt aan bepaalde vitamines of mineralen.

Heb je een tekort? Dan kun je dit aanvullen met voeding waarin de betreffende vitamine of mineraal zit. Of je neemt specifiek voor die vitamine of dat mineraal een supplement. Het gevaar van een multivitamine is dat je al snel te veel krijgt van een bepaalde vitamine.

Mijn advies: is een multivitamine slikken nodig of niet?

Een multivitamine is niet nodig. Het gaat er niet voor zorgen dat jij je gezonder gaat voelen. Of het is misschien alleen een placebo effect. Een multivitamine is ook NOOIT een vervanging voor gezonde en gevarieerde voeding zoals groente en fruit.

Beter kun je je geld besparen en het uitgeven aan gezonde en gevarieerde voeding. Dit is de beste manier om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Wat adviseer ik wél om te nemen?

Er is 1 vitamine waarvan ik denk dat het verstandig is om extra te slikken. Deze vitamine zou ik wel aanbevelen om extra bij te slikken, zeker als je een getinte huid hebt of weinig buiten komt. En dat is vitamine D.

Dat is niet omdat ik de letter D nou zo leuk vind. Nee, uit onderzoek is gebleken dat vrijwel iedereen in Europa een vitamine D tekort heeft (6). Maar ga nou niet los en slik niet een heel potje vitamine D naar binnen! 10 microgram is voldoende (en voor mensen boven de 70 is dit 20 microgram).