Waar zit vitamine B12 in? En waarom heb je het nodig? Hoeveel vitamine B12 moet je per dag binnenkrijgen? Wat gebeurt er als je te veel of te weinig vitamine B12 neemt? In dit artikel geef ik je alle informatie over vitamine B12!

Er zijn in totaal 8 B-vitamines. Deze vitamines werken samen en zijn afhankelijk van de andere vitamines die tot de B-groep horen. We spreken dan ook van vitamine-B complex. B-vitamines zijn in water oplosbaar. Tot het vitamine B-complex behoren:

In dit artikel gaan we specifiek in op vitamine B12.

Waar zit vitamine B12 in?

Vitamine B12 komt bijna uitsluitend voor in dierlijke voedingsmiddelen. Als je veganist bent, is het dus verstandig om vitamine B12 via een supplement binnen te krijgen. Voorbeelden van producten met vitamine B12 zijn:

  • Vlees, met name orgaanvlees
  • Vis
  • Eieren
  • Melk
  • Kaas

Een aantal voorbeelden met daarbij het aantal milligram aan vitamine B12 zijn:

Bronnen: Hoeveelheid(mcg)
Zalm (120 gram) 4,8
Kabeljauw (120 gram) 2,4
Hamburger (90 gram) 1,7
Halfvolle kwark (1 schaaltje) 1,05
Gekookt ei (1 stuk) 0,77

Bron:vitamine-info

Wat doet vitamine B12?

  • Speelt een rol bij de totstandkoming van rode bloedlichaampjes
  • Speelt een rol bij de vetstofwisseling
  • Is noodzakelijk voor een goede stofwisseling van de zenuwcellen

Wat als je te weinig vitamine B12 binnen krijgt?

Als je te weinig vitamine B12 binnen krijgt, kun je bloedarmoede krijgen. Dit hoeft niet alleen het gevolg te zijn van een tekort aan vitamine B12! In de maag wordt namelijk een eiwit afgescheiden, dat de intrinsic factor wordt genoemd. Vitamine B12 kan niet worden opgenomen wanneer de intrinsic factor ontbreekt. Ook al zou de voeding dus voldoende vitamine B12 bevatten, kun je alsnog een vitamine B12 tekort hebben.

Je kunt ook de volgende verschijnselen krijgen:

  • Vergeetachtigheid
  • Ongevoeligheid
  • Prikkelingen in lichaamsdelen
  • Coördinatiestoornissen

Mensen bij wie (een deel van) de maag is verwijderd of die veganistisch leven, lopen dus kans op een tekort aan vitamine B12.

Wat als je te veel vitamine B12 binnen krijgt?

Er zijn geen nadelige gevolgen van een overschot bekend.

Aanbevolen hoeveelheid

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 2,8 mcg.