Waar zit vitamine B2 in? En waarom heb je het nodig? Hoeveel vitamine B2 moet je per dag binnenkrijgen? Wat gebeurt er als je te veel of te weinig vitamine B2 neemt? In dit artikel geef ik je alle informatie over vitamine B2!

Er zijn in totaal 8 B-vitamines. Deze vitamines werken samen en zijn afhankelijk van de andere vitamines die tot de B-groep horen. We spreken dan ook van vitamine-B complex. B-vitamines zijn in water oplosbaar. Tot het vitamine B-complex behoren:

In dit artikel gaan we specifiek in op vitamine B2.

Waar zit vitamine B2 in?

  • Melk en melkproducten
  • Eieren, met name de dooier
  • Orgaanvlees
  • Bladgroenten
  • Noten

Een aantal voorbeelden met daarbij het aantal milligram aan vitamine B2 zijn:

Vitamine B2 per portie  Milligrammen
 1 glas halfvolle melk (150 ml)  0,27
 1 stukje vlees (gaar, 75 gram)  0,05
 1 grote lepel gekookte groente (50 gram)  0,04
 1 sinaasappel (120 gram)  0,04
 1 snee bruinbrood (35 gram)  0,02

Bron: voedingscentrum

Functie van vitamine B2:

Vitamine B2 is een bestanddeel van enzymen en speelt zo een rol in het stofwisselingsproces. Bovendien speelt het een rol in het gezond houden van huid en haar.

Wat als je te weinig vitamine B2 binnen krijgt?

Als je te weinig vitamine B2 binnen krijgt, kun je last hebben van de volgende klachten/verschijnselen:

  • Ontstoken mondhoeken
  • Kloofjes in de lippen
  • Gevoeligheid voor licht
  • Huidafwijkingen rond ogen, oren en geslachtsdelen
  • Oogafwijkingen
  • Bloedarmoede

Mensen die een risico lopen op een tekort aan vitamine B2 zijn mensen met opnamestoornissen door darmafwijkingen, mensen met bepaalde leveraandoeningen en mensen die een onevenwichtige voeding gebruiken.

Wat als je te veel vitamine B2 binnen krijgt?

Dan gebeurd er niet zo veel. Het overschot plas je namelijk gewoon uit!

Aanbevolen hoeveelheid

De algemene dagelijks aanbevolen hoeveelheid is 1,5 mg voor mannen en 1,1 mg voor vrouwen.