Waar zit vitamine B5 in? En waarom heb je het nodig? Hoeveel vitamine B5 moet je per dag binnenkrijgen? Wat gebeurt er als je te veel of te weinig vitamine B5 neemt? In dit artikel geef ik je alle informatie over vitamine B5!

Er zijn in totaal 8 B-vitamines. Deze vitamines werken samen en zijn afhankelijk van de andere vitamines die tot de B-groep horen. We spreken dan ook van vitamine-B complex. B-vitamines zijn in water oplosbaar. Tot het vitamine B-complex behoren:

In dit artikel gaan we specifiek in op vitamine B5.

Waar zit vitamine B5 in?

Vitamine B5 is in heel veel verschillende producten te vinden. Om maar eens een aantal te noemen:

  • Volkoren graanproducten
  • Orgaanvlees
  • Rundvlees
  • Eieren, met name de dooier
  • Peulvruchten
  • Melk
  • Bessen
  • Boerenkool
  • Champignons
  • Bloemkool
  • Sperziebonen
  • Kalkoen
  • Broccoli
  • Bladgroenten
  • Tomaten
  • Pinda’s
  • Yoghurt
  • Mais
  • Sojabonen
  • Avocado
  • (bier)gist
  • Linzen
  • Zoete aardappelen

Een aantal voorbeelden met daarbij het aantal milligram aan vitamine B5 zijn:

Bronnen: Hoeveelheid (mg)
Aardappelen (200 gram) 1
Magere Yoghurt (150 gram) 0,9
Ei (50 gram) 0,7
Rundvlees (100 gram) 0,5
Sperziebonen (200 gram) 0,08

Bron:vitamine-info

Waar is vitamine B5 goed voor?

Vitamine B5 is betrokken bij de opbouw van eiwitten, koolhydraten, vetten en bepaalde hormonen (zoals cortisol, testosteron en progesteron). Vitamine B5 is belangrijk voor onze stofwisseling. Het is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen. Ook is vitamine B5 nodig voor herstel van weefsel en een gezonde spijsvertering.

Hoeveel vitamine B5 heb je nodig?

Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vastgesteld van vitamine B5. Dit komt omdat deze niet bepaald kon worden. Wel is een adequate inneming vastgesteld (AI). Dit is 5 milligram.

Wat als je te weinig vitamine B5 binnen krijgt?

Als je te weinig vitamine B5 binnen krijgt loop je kans op de volgende klachten/symptomen:

  • Maag/darmklachten
  • Burning feet (branderige, tintelende voeten)
  • Spierkrampen
  • Infecties

Mensen die langdurig slecht eten hebben kans op een vitamine B5 tekort. Het is echter wel erg zeldzaam dat je een tekort aan vitamine B5 hebt.

Wat als je te veel vitamine B5 binnen krijgt?

Dan kun je last krijgen van misselijkheid, brandend maagzuur en diarree. Hiervoor moet je wel tientallen grammen per dag eten. Daar moet je aardig je best voor doen! 😉

Omdat een overschot aan vitamine B5 nauwelijks voorkomt, is er geen bovengrens vastgesteld.