Waar zit vitamine B6 in? En waarom heb je het nodig? Hoeveel vitamine B6 moet je per dag binnenkrijgen? Wat gebeurt er als je te veel of te weinig vitamine B6 neemt? In dit artikel geef ik je alle informatie over vitamine B6!

Er zijn in totaal 8 B-vitamines. Deze vitamines werken samen en zijn afhankelijk van de andere vitamines die tot de B-groep horen. We spreken dan ook van vitamine-B complex. B-vitamines zijn in water oplosbaar. Tot het vitamine B-complex behoren:

In dit artikel gaan we specifiek in op vitamine B6.

Waar zit vitamine B6 in?

  • Aardappelen
  • Peulvruchten
  • Volkoren graanproducten
  • Eieren, met name de dooier
  • Orgaanvlees, met name de lever
  • Gist
  • Vis
  • Een aantal groenten

Een aantal voorbeelden met daarbij het aantal milligram aan vitamine B6 zijn:

Bronnen: Hoeveelheid (mg)
Varkensfilet (70 gram) 0,357
Ei (1 stuk) 0,060
Bruin brood (1 snee) 0,020
Koolvis (120 gram) 0,110
Halfvolle melk (150 ml) 0,050

Bron: voedingscentrum

Wat doet vitamine B6?

  • Het is een bestanddeel van een enzym. Daarom speelt het een belangrijke rol in de stofwisseling.
  • Helpt het tryptofaan om te zetten in vitamine B3
  • Speelt een rol in de groep, bloedaanmaak, afweer en het zenuwstelsel
  • Beïnvloedt de werking van bepaalde hormonen

Wat als je een tekort hebt aan vitamine B6?

Bij een tekort aan vitamine B6 kun je last krijgen van de volgende klachten/symptomen:

  • Huidproblemen rondom mond, neus en ogen
  • Chronische bloedarmoede
  • Lusteloosheid en depressiviteit
  • Slapeloosheid
  • Verminderde weerstand

 

Een tekort in vitamine B6 komt in Nederland niet veel voor.

Wat als je te veel vitamine B6 binnen krijgt?

Als je te veel aan vitamine B6 binnen krijgt, kun je last krijgen van de volgende klachten/symptomen:

  • Lichtgevoeligheid
  • Verslechtering van geheugen en denkprocessen
  • Rusteloosheid
  • Afwijkingen van het zenuwstelsel

Aanbevolen hoeveelheid:

De algemene dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B6 is ongeveer 1,5 mg. De maximale hoeveelheid is 25 mg.