Leren loslaten is heel belangrijk.. Daar kwam ik dinsdagnacht wel weer achter. Het klinkt heel stom maar ik ben op het idee gekomen om dit artikel te schrijven door een mug. Een motherfocking irritante mug. De hele nacht hoorde ik muggen om m’n hoofd zoemen, in totaal vier. Twee daarvan heb ik vrij snel dood kunnen slaan maar die derde en vierde.. daar heb ik dus zeker 3 uur wakker van gelegen. Uiteindelijk heb ik mug nummer 3 wel te pakken gekregen.

Mijn vriend daarintegen sliep als een roos. Die slaapt liever dan dat hij zich zorgen maakt om 1 of meerdere muggenbulten de volgende dag. Die doet gewoon z’n oordoppen in en heeft nergens last van. Ik heb ook oordoppen en ik zou precies hetzelfde kunnen doen als hij maar toch.. ik kon het idee van de ontiegelijke jeuk die ik de volgende dag zou hebben niet loslaten.

Nou denk je misschien: wat een aanstelleritis. Kan ik me ook goed voorstellen als je dat denkt. Maar het punt wat ik wil maken, draait niet om die mug. Het draait om mijn uitermate slechte capabiliteit om dingen los te laten. Als ik het idee van een muggenbult al niet los kan laten, moet je je eens voorstellen hoe dat gaat met grotere problemen! Daar kan ik pas echt wakker van liggen. Daar kan ik pas echt gestresst van raken. En door die mug, realiseerde ik me dat ik moet werken aan het leren loslaten van dingen. Want hoe doe je dat nou eigenlijk? Nou ik heb een aantal stappen samengesteld waarvan ik denk dat het me een volgende keer gaat helpen. Vandaar ook dat ik ze hier deel met jou.

Niet alle stappen zullen misschien op jouw situatie van toepassing zijn, maar ik ken jouw situatie niet dus het is wat in zijn algemeenheid beschreven. De meeste stappen zijn echter op iedere situatie van toepassing!

Hoe leer je dingen los te laten 1

Stap 1: Wat wil je en waarom wil je dat?

Loslaten gaat niet zomaar. Het allerbelangrijkste is dat je van te voren besluit het los te laten. Dat je het echt wilt en dat je er bewust voor kiest. Doe je dit niet, dan zul je het ook niet los kunnen laten. Dan blijft datgene in je hoofd zitten, blijf je er over piekeren en blijf je de pijn voelen. Door bewust te kiezen om het los te laten, accepteer je dus gelijk dat je een keuze hebt.

Wat ook belangrijk is om voor jezelf duidelijk te hebben waarom je dit wilt loslaten. Waarom is dit noodzakelijk voor je? Wat voor impact heeft het dan op je leven? Hoe zul je je voelen als je het losgelaten hebt?

Waarom moet je dit jezelf afvragen? Omdat  het ervoor zorgt dat je gemotiveerd blijft. Loslaten lukt vaak niet 1,2,3 en je zult momenten krijgen dat je denkt dat het je nooit gaat lukken. Door van te voren concrete redenen te hebben bedacht, help je jezelf om je door deze momenten heen te slepen.

Goed, nu je besloten hebt dat je het wilt loslaten en waarom je het wilt loslaten, kun je naar de volgende stappen.

hoe leer je dingen los te laten 2

Stap 2: Accepteren

Heel belangrijk is om de situatie te accepteren zoals deze nu is, hoe belabberd dan ook. Ga niet in de slachtofferrol en heb vooral geen zelfmedelijden. Op die manier geef je eigenlijk je controle weg, wat je machteloos maakt. Op die manier creëer je er dus alleen maar een probleem bij en dat is niet wat we willen.

Eckhart Tolle zegt het volgende over accepteren: “Whatever the present moment contains, accept it as if you had chosen it. Always work with it, not against it.” Ga dus niet in discussie met jezelf over je gevoelens maar accepteer ze. Of je ze nou leuk vindt of niet. Probeer ze ook niet te onderdrukken of tegen te houden. Gevoelens zijn niet goed of fout. Het is wat je er mee doet.

Merk je nou dat je echt moeite hebt om je gevoelens en/of de situatie te accepteren zoals deze is? Merk je dat je in een soort gevecht met jezelf blijft hangen? Probeer dan het volgende eens uit:

Bentinho Massaro geeft aan dat je iets makkelijker kunt accepteren door te doen alsof je het eens bent met je gedachten.

Bijvoorbeeld: Als je je schuldig voelt over iets wat er gebeurd is, zeg dan tegen jezelf “Ja, je hebt daar schuld aan”. Als je iemand niet kunt vergeven, zeg dan “Ik kan diegene inderdaad niet vergeven”.

Dit wil niet zeggen dat wat je zegt klopt. Het is alleen een manier om controle te krijgen over je negatieve gedachten en emoties, zodat ze geen controle over jou kunnen hebben. Door te doen alsof je het met ze eens bent, valt er ook over niets meer te discussiëren. Daardoor verliezen ze kracht en kun je het vervolgens makkelijker loslaten.

Of dit echt werkt, weet ik niet. Maar als niets anders tot nu toe is gelukt, is het het proberen waard toch?

hoe-leer-je-dingen-los-te-laten-3

Stap 3: Verleg je aandacht

Ik kan een heel lang stuk schrijven om uit te leggen wat ik hiermee bedoel maar ik kwam een quote tegen die het in 3 zinnen uitlegt:

“You cannot focus on a problem and find the solution. Because the solution is never where the problem is. So, you need to shift focus.”

Snappie? Vaak is het zo dat als we met een probleem of iets negatiefs worden geconfronteerd, we ons gaan focussen op dat probleem of die negativiteit.

Ik heb dat bijvoorbeeld vaak met stress. Dan merk ik dat ik gestresster raak maar in plaats van dat ik iets doe waardoor het minder wordt, denk ik alleen maar aan de oorzaak ervan. Vervolgens raak ik gefrustreerd en levert dat me alleen maar extra stress op.

Moeder Theresa wilde niet mee doen aan een anti-oorlog demonstratie. Niet omdat ze  pro-oorlog was natuurlijk, maar omdat een anti-oorlog demonstratie zich focust op oorlog en de ellende die daarbij komt kijken. Als ze zou worden gevraagd voor een pro-vrede actie, had ze wel mee gedaan (en misschien heeft ze dat ook wel).

Het is eigenlijk heel simpel: alles wat je aandacht geeft, groeit. Hoe meer je aandacht geeft aan de negativiteit, hoe groter deze dus word. Geef je meer aandacht aan positiviteit en zoek je naar oplossingen, dan zul je je ook beter gaan voelen.

hoe-leer-je-dingen-los-te-laten-4

Stap 4: Controle en jouw aandeel in het verhaal

Als je boos bent op iemand kijk je al snel naar wat die ander fout heeft gedaan en hoe oneerlijk het allemaal is. Dit is misschien een begrijpelijke reactie maar geen reactie die je gaat helpen. Door je je hierop te focussen, zorg je er namelijk voor dat je machteloos bent in deze situatie en dat je er geen controle over hebt. Wat bedoel ik daar precies mee? Ik zal het uitleggen.

Iemand anders heeft jou misschien in het verleden behoorlijk gekwetst. Diegene is daar dan verantwoordelijk voor. Maar hij/zij is niet verantwoordelijk voor jouw besluit om daar maar mee te blijven zitten. Als jij de ander maar de schuld blijft geven over hoe rot jij je voelt, geef je je de controle dus aan diegene. Het is aan jou om te besluiten om de controle terug te nemen en je toekomst beter te maken dan je verleden.

Daarnaast kun je je ook afvragen wat jijzelf fout hebt gedaan of anders had kunnen doen. Dit zorgt ervoor dat je minder boos en verbitterd zult zijn op de ander. Dit doe je niet voor die ander, maar voor jezelf.

hoe-leer-je-dingen-los-te-laten-5

Stap 5: Geef jezelf tijd en spreek het uit

Ben je ontiegelijk boos? Ga dan vooral niet gelijk in discussie maar gun jezelf de tijd om af te koelen. Dit zorgt ervoor dat je dingen meer in perspectief kunt plaatsen en om rationeel te reageren in plaats van emotioneel. Zo ga je ook geen dingen zeggen die je niet meent.

Dit lijkt misschien allemaal alleen in het voordeel van de ander te zijn maar dat is het absoluut niet. Jouw boosheid en frustraties kosten jou meer energie dan de ander.

Het is overigens niet zo dat je maar niets moet zeggen. Dan laat je het alsnog niet los en heb je wel jezelf ermee. Zeggen hoe je je voelt en wat het met je doet, is absoluut belangrijk. Houdt wel in gedachte dat je geen controle hebt over andermans reactie. Je hebt wel controle over je eigen reactie en hoe helder jij je boodschap brengt.

hoe-leer-je-dingen-los-te-laten-6

Stap 6: Vergeef de ander of jezelf voor je eigen bestwil

Zodra jij je zegje hebt gedaan, is het tijd om de ander te vergeven. Ongeacht wat de reactie van de ander was.

Natuurlijk is het makkelijker iemand te vergeven wanneer diegene ook heeft toegegeven fout te zitten. Maar ook al vindt de ander dat hij/zij niet fout zit, moet je hem/haar leren vergeven. Puur voor jezelf.

Wat helpt bij vergeven is om jezelf in andermans schoenen te verplaatsen en diegene proberen te begrijpen. Dat kan heel lastig zijn maar als het je lukt, helpt het enorm. Mensen kwetsen vaak anderen omdat ze zelf gekwetst zijn. Dat wil niet zeggen dat het oke is om dan ook jou maar te kwetsen, maar het kan jouw pijn mogelijk wel verzachten. Het ligt niet aan jou maar aan andermans omstandigheden.

Sommige mensen denken dat vergeven hetzelfde is als opgeven. Alsof je het er maar bij laat zitten. Alsof je het maar door de vingers ziet. Toch is vergeven iets heel anders.

Vergeven is ook niet dat je nog wel contact houdt met die persoon. Het verschilt per situatie maar soms is het niet mogelijk of absoluut niet verstandig om contact te houden. Vergeven houdt in dat je geen wrok meer koestert of geen wraak (meer) wilt. Het betekent dat je het niet meer toelaat dat andermans daden je beïnvloeden.

Tot nu toe heb ik het alleen gehad over het scenario wanneer iemand anders jou kwetst. Maar misschien ben jijzelf wel degene die iets fout heeft gedaan en voel je je daar enorm schuldig over. Ook dan is het belangrijk jezelf te vergeven. Iedereen maakt immers fouten.

Als je moeite hebt om jezelf voor iets te vergeven, doe dan net alsof je beste vriend(in) of jouw kind heeft gedaan wat jij hebt gedaan. Zou je dan ook zeggen dat diegene dat schuldgevoel maar moet houden voor de rest van zijn of haar leven? Waarschijnlijk niet. Wees dan ook niet zo streng voor jezelf. Leer van je fouten en laat je schuldgevoel los. Als je er van leert, is je fout tenminste niet voor niets geweest.

hoe-leer-je-dingen-los-te-laten-7

Aanvullende tips:

Naast deze stappen, heb ik nog wat aanvullende tips voor je die mogelijk kunnen helpen bij het loslaten waar je mee zit.

Tip 1: potje huilen

Ja, je leest het goed. Een potje huilen. Er zijn weinig dingen die zo goed werken als dat. En nee, dit werkt niet alleen zo bij vrouwen. Ook mannen hebben hier baat bij.

Bij iedere traan die je laat, laat je een stukje negativiteit los. Dit is niet alleen mooie beeldspraak maar het werkt ook echt zo in je lichaam. Door negatieve gevoelens bouwen zich er schadelijke chemicaliën op in je lijf. Huilen zorgt ervoor dat deze chemicaliën losgelaten worden. Wist ik ook nog niet hoor!

Tip 2: Maak het niet groter dan dat het is

Soms focus je je zo erg op een negatief iets, dat dat het enige is wat je nog ziet en waar je aan kan denken. Daardoor lijkt datgene veel groter dan dat het werkelijk is.

Hoe zorg je ervoor dat je makkelijk en snel minder gefrustreerd bent? Door het kleiner te maken. Op het moment dat je voelt dat je steeds gefrustreerder raakt, onderbreek je je gedachtegang dan even. Wat is het nou echt waardoor je gefrustreerd bent?

Stel dat je zoiets denkt als “De service in dit restaurant is echt belabberd!”. Dan maak je het probleem misschien wel groter dan het is. Je kunt bijvoorbeeld ook denken “Het is jammer dat de serveerster mij drinken is vergeten”. Voel je het verschil in frustratie?

Hoe-leer-je-dingen-los-te-laten-8

Tip 3: schrijf

Bij mij helpt schrijven heel goed, daarom ben ik ook deze website begonnen. Het is een soort uitlaatklep.

Nou hoef je natuurlijk geen website te beginnen. Een brief schrijven aan de persoon, is ook een optie. Je hoeft hem nooit te verzenden, sterker nog het is vaak beter om dat niet te doen. Daardoor creëer je namelijk extra stress. Maar door een brief te schrijven help je jezelf wel om in woorden uit te drukken hoe je je voelt. Zo kun je beter een vinger keggen op je eigen gevoel. Op die manier krijg je voor jezelf meer duidelijkheid en maak je je hoofd leeg.

Je hoeft ook niet per se een brief te schrijven. Wat vaak ook heel goed werkt is gewoon te schrijven wat er in je opkomt. Kras niets door, voel je niet schuldig over wat je op schrijft en houd je niet in. Niemand hoeft het te lezen dus waarom perfect en correct doen?

Tip 4: Werk aan je zelfbeeld

Er kunnen dingen gebeurd of gezegd zijn die jouw zelfvertrouwen een behoorlijke deuk hebben bezorgd. In dat geval is het belangrijk om hier aan te werken.

hoe-leer-je-dingen-lso-te-laten-8

Tip 5: Deel het

Opgekropte frustraties zijn heel gevaarlijk. Er hoeft maar iets te gebeuren en de bak ellende komt er in 1x uitgespuwd. Met iemand over je frustraties en gevoelens praten, zorgt ervoor dat je niet alles opkropt.

Belangrijk is om met vrienden of familie te praten, die niets met de situatie te maken hebben. Zo kunnen zij objectief advies geven en worden zij niet bij het probleem betrokken.

Voor dieper liggende problemen is het praten met een vriend of familielid niet altijd voldoende. Overweeg dan te praten met een therapeut of met iemand die in eenzelfde situatie heeft gezeten als jij. Zij kunnen je dan beter helpen omdat zij er meer ervaring in hebben, of dat nou eigen ervaring is of ervaring met mensen helpen die in eenzelfde situatie hebben gezeten. Je hebt bijvoorbeeld ook supportgroepen voor alcoholisten en familieleden van diegene.

Hoe zit het nou met die muggen?

In het begin van dit artikel heb ik het over vier muggen gehad. Twee heb ik gelijk dood kunnen slaan, van de derde heb ik heel lang wakker gelegen, maar heb ik toch uiteindelijk dood kunnen slaan.  Hoe zit het dan met die vierde? Nou, die heeft het overleefd.

Toen ik ‘s nachts begonnen ben met het schrijven van dit artikel en me begon te verdiepen in hoe je kunt leren loslaten, wist ik dat dit een goede oefening zou zijn. Ik heb mijn oordoppen in gedaan, deed het slaapmasker voor mijn ogen en ik heb me omgedraaid. De volgende dag werd ik wakker met 3 muggenbulten (waarvan 1 precies op de knokkel van mijn wijsvinger, bloedirritant) maar ik heb verder een prima nachtrust gehad. Veel beter dan als ik ook nog op zoek was gegaan naar mug nummer 4. De rest van de week heb ik ook prima geslapen ondanks het feit dat ik de muggen hoorde. Terwijl ik me hierover echt druk kon maken. En ook al is het maar een kleine overwinning in het loslaten (want ja een big deal is het natuurlijk ook weer niet), het is een overwinning. Op naar de volgende overwinning!