Sporten. Ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Als ik het eenmaal gedaan heb, voel ik me top. Maar het er toe aanzetten om het te doen…. pffff, praat me er niet van.

Ik ben best druk. Ik heb gewoon een baan, moet leren voor een cursus, steek iedere dag veel tijd in deze website, doe het huishouden, ik kook, heb daarnaast ook nog iets van een sociaal leven (ja, echt waar) en ik moet (van mezelf) dus nog ergens tijd vinden om 3x per week te sporten. Daar wil het nog wel eens wringen.

Waar gaat het mis?

Als ik ‘s avonds na een drukke werkdag thuis kom, het eten moet koken en nog aan deze website ‘moet’ werken (voelt niet als moeten hoor), heb ik niet altijd nog zin en puf om me tot sporten te zetten. Wil ik liever op de bank ploffen naast vriendlief.

Dus wat doe ik? Ik stel die 3x per week sporten uit. Ik sport gewoon thuis en heb dus geen groepslessen die ik mis. Geen personal trainer die ik moet afbellen. Ik bepaal mijn eigen planning.

Daar zit tegelijkertijd een deel van het probleem. Want dan is het vrijdagavond en heb ik de hele week nog niet 1x gesport!

De enige optie om 3x per week te sporten te halen, is dus nog om op vrijdag, zaterdag en zondag aan de bak te gaan. 3 dagen achter elkaar. Fack.

Gekke kronkel

Twee weken geleden zat ik precies in deze situatie. Geen enkele keer gesport en ik wilde vrijdagavond gaan sporten, na het eten.

Echter liep het werk uit waardoor ik later thuis was. En ik liet potjandriedubbeltjes ook nog het eten aanfikken! Zucht. Diepe zucht.

Lang verhaal kort: die vrijdagavond heb ik niet gesport. Dus die 3x per week sporten ging ik niet meer halen. “Fack it. Sport ik de hele week wel niet meer!”

Ja echt, zo denkt dat brein dus van mij. Toch al verprutst, kan ik het maar beter goed verprutsen. Je haalt je doel toch al niet meer. Waarom nog op zaterdag en zondag sporten? Ga maar lekker chillen. Sport je volgende week wel weer 3 keer.

Het is een gekke kronkel in dat brein van mij, ik weet het. Maar toch klinkt het op dat moment heel logisch. En voordat je het weet is de week voorbij en heb je inderdaad geen enkele keer gesport. Baal je nog harder van jezelf.

6 tips waardoor jij het sporten niet meer over slaat

Dus wat doe je er aan? Hoe zorg je dat 1x overslaan geen hele week word? Hoe blijf je in dat ritme zitten? Ik heb 6 tips voor jou en mij. En ik heb nog een gratis bonus voor je! Dus lees snel verder.

6 tips waardoor jij het sporten niet meer overslaat 7

1. Leuk joh…

Kijk. Ik ken heel veel mensen die hardlopen super leuk vinden. Het maakt hun hoofd leeg, ze zijn lekker buiten en ze halen er voldoening uit om steeds iets sneller of iets langer te kunnen lopen.

En dan heb je mij. Ik heb werkelijk waar een PLEURISHEKEL aan hardlopen. Ik heb het een paar keer geprobeerd (en zelfs veel te dure hardloopschoenen gekocht) maar die liggen ergens in de berging onder een stapel verhuisdozen.

No offence als jij een fanatiek hardloper bent maar ik zie er de lol totaal niet van in. Voor mij is het puur afzien en hopen dat het rondje snel klaar is. Wat ook altijd een eeuwigheid lijkt te duren (zeker met mijn tempo).

Maar ik doe nu iets wat ik wel leuk vind: HIIT training. Ik heb een app op mn telefoon gedownload (wel een betaalde app) en dan kan ik uit verschillende trainingen kiezen. De meeste duren tussen de 20 en 30 minuten en je ziet een fitte vrouw alle oefeningen doen, die jij moet nadoen. Je gaat kapot, maar lekker is het wel.

Dus doe jij iets wat je echt verschrikkelijk vindt? Kap er dan mee en zoek iets wat je wel leuk vindt. Doe niet iets wat je maar doet omdat het zo gezond is of omdat Pietje daarmee 10 kg is afgevallen. Er zijn zoveel verschillende soorten sporten, er zit altijd wel iets tussen wat je leuk vindt!

6 tips waardoor jij het sporten niet meer over slaat 2

2. Planning

Ze zeggen niet voor niets: “van uitstel, komt afstel”.

Plan daarom van te voren in op welke dagen en welke momenten je gaat sporten. Vraag jezelf af wanneer je tijd over hebt.

Nooit. Duhhh. Ha, ik hoorde het mezelf denken! Misschien dacht jij het ook wel.

Maar goed: dan moeten we even een andere vraag aan onszelf stellen: “Wanneer zou je tijd kunnen vrijmaken?” Want als je maar graag genoeg wilt, valt er altijd wel wat te regelen.

Misschien kun je in je lunchtijd sporten of misschien kun je de wekker 30 minuten eerder zetten.

Sporten is iets wat ik tot nu toe niet plan. Ik zie het allemaal wel. Dat is ook de reden waarom ik vaak aan het einde van de week nog geen enkele keer heb gesport en dan 3 dagen achter elkaar aan de bak moet. Door mijn rooster te bekijken en dan voor die week te bepalen op welke dagen ik ga sporten, voorkom ik dit dus al.

Back-up plan

Plan ook iets in voor wat je gaat doen als er iets tussen komt, iets waar je geen rekening mee had gehouden.

Op mijn werk heb ik op sommige dagen telefoondienst. Met zo’n dienst kan het nog wel eens gebeuren dat ik net voor het einde van de dag een klant aan de telefoon krijg die veel vragen heeft. In die gevallen ben ik soms een half uur later thuis (of nog later) dan gepland.

En zo zijn er wel meer dingen die je planning door de war kunnen schoppen. Hier kun je ook rekening mee houden!

Bijvoorbeeld door niet alles op de laatste 3 dagen te plannen maar het sporten te verspreiden over de hele week. Mocht een dag niet door kunnen gaan,  heb je de volgende dag nog. Wat ook mogelijk is om een verkorte versie van je work-out te bedenken. 15 minuten sporten is nog altijd beter dan niet sporten.

Prioriteiten

Dit moet ik toch even benoemen: Ik hoor heeeeell veel mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om te sporten. Ik zei in het begin ook al dat ik behoorlijk druk ben. En ja, daar is ook niets aan gelogen.

Maar: als jij denkt “Ja maar Vera snapt niet dat ik gewoon écht te weinig tijd heb om te sporten,” gaan de volgende tips ook niet meer werken. Echt niet.

Dat komt omdat dit dan een mindset issue is. Uiteindelijk hebben we allemaal 24 uur in een dag zitten. Uiteindelijk hebben we allemaal een keuze over hoe we deze dag indelen.

Je kunt er voor kiezen om een half uur op Facebook te zitten of je kunt er voor kiezen om dat half uur te sporten. Je kunt er voor kiezen om Goede Tijden, Slechte Tijden te kijken of je kunt er voor kiezen om te sporten.

Er zijn ook andere sportievere keuzes die je kunt maken. Bijvoorbeeld je kinderen lekker mee naar buiten te nemen en zelf mee spelen met tikkertje. Of lopen in de pauze in plaats van in de kantine zitten.

Het is heel makkelijk om met allemaal redenen te komen waarom jij niet kunt sporten/bewegen. Maar wie heb je er nou eigenlijk écht mee? Dat ben jij alleen.

6 tips waardoor jij het sporten niet meer over slaat 1

3. Wat doe je altijd al?

We doen allemaal bepaalde dingen iedere dag of iedere week. Bijvoorbeeld tandenpoetsen of met de auto van en naar je werk. Dit zijn dingen, waar je niet over nadenkt.

Het is je ritme geworden. Een gewoonte.

Dit kan jou heel erg helpen om het sporten niet meer over te slaan! Hoe? Door het sporten direct na die gewoonte te doen. In plaats van uit werk rechtstreeks naar huis te rijden, ga je eerst langs de sportschool bijvoorbeeld.

Of als je op je vrije dag opstaat, trek je direct je sportkleding aan in plaats van je gewone kleding. Bedenk wat de dingen zijn die jij sowieso al doet en plak daar het sporten direct aan vast.

Uiteindelijk zal sporten ook in je ritme zitten en een gewoonte zijn geworden. Hoef je er ook niet meer over na te denken.

6 tips waardoor jij het sporten niet meer overslaat 4

4. Zorg voor wat aansporing

Sport je in de sportschool? Zoek een sportbuddy die op dezelfde momenten wil trainen als jij. Spreek dan samen af zodat je een ander af moet zeggen als je geen zin hebt. Afzeggen vinden de meeste mensen niet leuk om te doen, dus doe je dat ook niet zo snel.

Daarnaast helpt een sportbuddy je juist gemotiveerd te houden. Of doe mee aan groepslessen. Dit heeft eigenlijk hetzelfde effect als hierboven.

Sport je net als ik thuis? Vertel je partner dan over je planning. Zeg dat je donderdag, zaterdag en zondag wilt sporten. Zo is je partner de stok achter de deur.

Sport je niet in de sportschool, kun je geen sportbuddy vinden, hou je niet van groepslessen en heb je geen partner die je kan motiveren? Ook dan zijn er nog voldoende mogelijkheden:

  • Doneer 5 euro aan een sportinstelling voor iedere keer sporten dat je mist
  • Of zet 5 euro opzij voor je vakantie of iets anders leuks als je wel hebt gesport
  • Plaats op Facebook of Instagram een bericht op welke dagen je gaat sporten en bewijs het vervolgens dat je het doet, bijvoorbeeld door een foto te plaatsen van jou in de sportschool. Klinkt raar, maar is super effectief! Je wilt immers geen gezichtsverlies leiden.
  • Koop een nieuwe sportoutfit die je super tof vindt en wat zonde is als die ongedragen in je kast blijft hangen
  • App met een sportieve vriend(in) of iemand die juist het sporten wil oppakken en motiveer elkaar
  • Stuur mij onder dit bericht een reactie en ik zal je aansporing geven! 😉

Zo zie je maar, ook dan zijn er dus genoeg mogelijkheden! Geen excuses meer! 6 tips waardoor jij het sporten niet meer over slaat 3

5. Zorg voor een herinnering

Zorg ervoor dat je het niet vergeet. Soms zijn we zo druk, dat we zelfs de simpelste dingen vergeten. Maar wat bij mij altijd wel goed werkt is een herinnering plaatsen in mijn telefoon.

Wat ook kan is je sportkleren in het zicht leggen. Dat werkt zelfs nog beter, omdat het in je zicht ligt. Heb je ook nog eens een mooi excuus. “Nee hoor, ik laat mijn sportkleren niet slingeren. Ze liggen daar als friendly reminder dat ik nog moet sporten”. 

6. Doel of richtlijn?

In het begin van het artikel had ik het al over die gekke kronkel in mijn brein. Die kronkel die zegt dat ik net zo goed de hele week niet meer hoef te sporten, als ik 1 work-out heb gemist. Ik haal m’n doel toch al niet meer dus wat zou het?

Maar we kunnen niet alles plannen in dit leven. Soms komen er dingen tussendoor, waardoor het je inderdaad niet gaat lukken om 3x te sporten. Je inderdaad 1x sporten zal missen. Wat doe je dan met die kronkel?

Ik denk dat het stellen van een doel van 3x per week sporten misschien juist hetgeen is wat in deze situatie niet lekker werkt. Ik denk dat je het 3x per week sporten beter als richtlijn kan zien.

Als je het als een richtlijn ziet, baal je namelijk minder als je een keer (om een goede reden!!) niet kunt sporten. Drie keer sporten is de richtlijn, maar niet het doel.

Ik denk dat die kronkel in mijn brein dan ook niet meer gaat denken “Fack it, ik haal het toch al niet meer. Sport ik de rest van de week ook niet”. Want er is niks meer om te halen. Er is alleen nog iets om je op te richten.

Ik heb werkelijk waar geen idee of deze manier van denken werkt, maar het klinkt wel als iets wat zou kunnen werken. Dus ik ga het gewoon proberen!

Extra motivatie nodig?

Laat hieronder je naam en mailadres achter en ontvang 100 motiverende quotes voor het sporten! Ik heb dit document 2 weken geleden voor mezelf gemaakt om wat extra motivatie te creëren. Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer overgeslagen. Dus als jij ook nog wel een zetje kan gebruiken, is dit een goede! En nee, je zult niet gespamd worden met iedere dag een mail of zoiets. Heb ik ook een hekel aan!

Laat hieronder je gegevens achter om de 100 motiverende quotes te ontvangen!

* indicates required

Heb je je aangemeld om de quotes te ontvangen? Controleer dan gelijk je mail. Staat hij niet in je Postvak? Controleer dan je Ongewenste Email. Mogelijk is hij daar beland 🙁