Gezond eten op het werk kan nog best een uitdaging zijn! De kroketten in de kantine liggen naar je te lonken, er is elke week wel een traktatie en dan hebben we nog de beruchte snoeppot vol lekkers die je naam lijkt te roepen.

Oh, en de borrels op vrijdagmiddag zijn natuurlijk ook niet bevorderlijk.

Daarnaast heb je ook geen zeeën van tijd om je eten voor op het werk klaar te maken. Iedere ochtend een half uur bezig zijn met eten om mee te nemen naar het werk? Ga jij niet doen!

En ik geef je groot gelijk, want het is helemaal niet nodig!

Met deze tips leer jij de verleidingen te weerstaan en weet jij wat je mee kan nemen naar je werk, zonder dat je een half uur eerder hoeft op te staan!

Daarnaast krijg je ook nog eens een gratis Ebook met 20 gezonde en snelle recepten en ideeën die je makkelijk mee kunt nemen naar je werk! Zo wordt gezond eten op het werk helemaal makkelijk natuurlijk!

gezond eten op het werk 2

Tip 1: EHBH-pakket

Je kent het vast wel: rond een uurtje of 3 begint je maag toch wel wat te knorren.

Je weet ook: het avondeten is pas om half 7. Dat betekent dat je nog 3,5 uur naar je knorrende maag moet gaan zitten luisteren.

Het eerste half uurtje houd je dat luisteren nog aardig vol. Je hebt wel trek maar je probeert het gewoon nog eventjes te onderdrukken en de geluiden van je maag te negeren.

Maar na dat half uurtje begint het geknor van je maag steeds meer op walrusgeluiden te lijken. Alsof er een documentaire van National Geografic op de afdeling wordt afgespeeld.

Het negeren van de knorrende geluiden, wordt hierdoor natuurlijk ook steeds lastiger. Zelfs collega’s kijken verstoord van hun computer op.

Dus denk je: nou, met 2 dropjes uit de snoeppot wordt dat geknor vast minder.

Om er na die 2 dropjes achter te komen dat dit echt te weinig is om een hongerige walrus aka je maag te stillen. Dus eet je voordat je het weet de halve snoeppot leeg.

Of je holt naar de snoepautomaat en haalt daar van alles uit. Zoals een Twix. Of meerdere Twixen (klopt dat Twixen? Geen idee, maar ik noem het maar gewoon zo). Dit is in ieder geval iets waar ik totaal geen ervaring mee heb, ahum?

Maar dan? Wat gebeurd er na al dat gebunker? Je maag is stil. Missie is wat dat betreft geslaagd. Alleen jijzelf bent minder blij. Had je net besloten deze week gezond te eten, doe je dit.

gezond eten op het werk

Maar vanaf nu hoeft dat niet meer te gebeuren!

Vanaf nu hoef je nooit meer in deze situatie te komen! Want jij hebt een EHBH-pakket in je tas, kluis of in je bureaula.

Het EHBH-pakket staat voor Eerste Hulp Bij Honger-pakket. Een pakket gevuld met gezondere alternatieven dan de snoeppot of snoepautomaat.

Aan wat voor alternatieven moet je dan denken? Nou bijvoorbeeld:

  • Fruit
  • Rijstwafels
  • Nootjes
  • Volkoren crackers
  • Gedroogd fruit
  • Granenreep/mueslireep
  • Etc.

Nou is het wel handig om nootjes bijvoorbeeld in kleine porties te verdelen, bijvoorbeeld 20 gram.

Als je honger hebt eet je snel meer dan goed voor je is en zeker met nootjes kan het qua calorieën aardig uit de klauwen lopen. Door ze per portie in plastic zakjes te verdelen eet je niet snel te veel.

Met zo’n EHBH-pakket wordt gezond eten op het werk natuurlijk wel een stuk makkelijker!

Tip 2: Neem je eigen eten mee

De verleiding in de kantine weersta je gemakkelijker als je je eigen lekkere lunch meeneemt. Inspiratie nodig? Dit zijn voorbeelden van dingen die ik meeneem naar mijn werk:

gezond eten op het werk

gezond eten op het werk 2

Wat ook erg lekker is om mee te nemen zijn wraps, frittata’s, soep, spring rolls, pannenkoekjes of gewoon de ouderwetse boterham met pindakaas.

En hierhier en hier vind je nog meer inspiratie. Zo kun jij ook gezond eten op het werk.

Geen tijd?

Heb je geen tijd om uitgebreid in de keuken te staan? Meld je dan hieronder aan en ontvang het gratis e-book met supersnelle en gezonde recepten die je makkelijk meeneemt naar je werk!

Ja, stuur mij het E-book om gezond te eten op het werk



* Velden met een sterretje zijn verplicht


Tip 3: Out of sight, out of mind

Weet je wat echt een grote killer is? Wat gezond eten op het werk een stuk lastiger maakt? De snoeppot!

Niet iedereen heeft het, maar zo’n ding kan echt een ellende opleveren.

Heb je een snoeppot op het werk staan? En pak jij daar net iets te vaak een handje lekkers uit? Dan heb ik 3 oplossingen voor je:

  • Je zet de snoeppot ergens waar je hem niet kunt zien;
  • Of je zet de snoeppot verder weg;
  • Of je zorgt ervoor dat je niet kunt zien wat er in de snoeppot zit (geen doorzichtige glazen pot maar bijvoorbeeld een blik)

Uit een studie van Brian Wansink, expert op het gebied van eetgedrag, blijkt dat je 2,5 keer (!!!) meer snoep eet als de snoeppot dichtbij je staat en je kunt zien wat er in zit.

Als je de snoeppot 2 meter verderop zet en je het snoep in een blik doet, eet je dus veel minder snoep.

Dus je weet wat je te doen staat: die glazen pot ‘per ongeluk’ kapot laten vallen, heel berouwvol kijken, gelijk met een nieuw snoepblik aankomen, de gevallen snoepjes er in doen (mits ze in een verpakking zaten, snoep zonder verpakking van de grond eten is minder fris) en het blik minstens 2 meter verderop plaatsen “zodat je hem niet weer per ongeluk kan laten vallen”.

Succes gegarandeerd!

Of je kunt de snoeppot helemaal verbannen van de werkvloer. Maar of je collega’s dat waarderen?

gezond eten op het werk snoeppot

Tip 4: Neeeeeheee

Heb jij een collega met een bakhobby die elke keer met de lekkerste taarten aan komt zetten?

Dan wordt het tijd om nee te leren zeggen.

Bereid je voor: die collega met de bakhobby kan nog wel een teleurgesteld zijn als je nee zegt tegen de speciaal gemaakte taart.

Sommige mensen kunnen ronduit hun zelfgemaakte creatie aan je verkopen met zinnetjes als “Het is mijn specialiteit, dit moet je echt geprobeerd hebben” of “Deze appeltaart is mijn favoriet, die van grootmoeder is er niets bij“.

Aan jou de schone taak om de verleiding te weerstaan en beleefd nee te zeggen.

Hoe je dat doet? Eerlijkheid duurt het langst: zeg dat het er heerlijk uit ziet maar dat je deze keer overslaat. Je hoeft niet uit te leggen waarom je het overslaat, een nee is voldoende.

Vind je het lastig om nee te zeggen? In dit artikel geef ik je nog meer tips.

 gezond eten op het werk 3

Tip 5: Water is jouw nieuwe BFF

Move over “naam van je huidige BFF“, water is de nieuwe! Ik hoef je vast niet uit te leggen dat water goed is voor je maar wist je dat water ook helpt tegen hongergevoel?

Je hersenen kunnen namelijk niet goed onderscheid maken tussen honger en dorst dus het kan best zijn dat je denkt honger te hebben maar dat een glas water al voldoende is.

Zeker in kantoren met airco droog je sneller uit dan op kantoren zonder airco dus een extra glas water is nooit verkeerd!

Daarnaast is het ook zo dat voldoende water drinken je energiek houdt gedurende de dag.

Dat befaamde inkakmoment om 3 uur? Kan veroorzaakt worden door een tekort aan water!

Dus in plaats van naar de snoepautomaat te hollen en een suikerkick te kopen, kun je net zo goed een glas water drinken. Scheelt je nog geld ook!

gezond eten op het werk water

Tip 6: Do you want it really bad?

Ik heb heel veel collega’s op mijn afdeling. En dat is ook heel gezellig, maar er is toch een nadeel: iedereen wordt namelijk ook 1x in het jaar jarig.

Wat daar het probleem van is? Dat er eigenlijk iedere week wel een keer getrakteerd wordt. Niet bevorderlijk voor het gezond eten op het werk.

Je mag heus wel eens een gebakje eten. Of een andere traktatie. Of snoep uit de snoeptrommel of snoepautomaat.

Maar voordat je begint te graaien, is het goed om jezelf even tijd te geven om na te denken.

Bedenk voor jezelf: vind je het echt super lekker? Zou je spijt krijgen als je het niet eet of zou je er spijt van hebben als je het wel eet?

Ik ben bijvoorbeeld verslingerd aan verse stroopwafels en hazelnootschuimgebak. Dus als dat aanwezig is: nomnomnom. Sla ik niet over. Appeltaart (tenzij zelfgemaakt) en slagroomtaart kan ik makkelijker laten staan.

Wil niet zeggen dat ik nooit slagroomtaart eet, maar toch. Als ik op moet letten omdat m’n broek wat strakker zit, is dat het eerste wat ik laat staan.

Wel een extra tip: vertel niet aan je collega’s wat je onwijs lekker vindt en wat je niet kunt weerstaan. Gaan ze straks speciaal voor jou stroopwafels halen.

Je kunt natuurlijk ook met jezelf afspreken om maximaal 1x in de twee weken iets lekkers in de kantine te kopen of een traktatie te nemen. Dan kun je er die dag ook rekening mee houden qua eten en wat je verder nog naar binnen schuift.

gezond eten op het werk 4

Tip 7: Bedenk dat het er altijd is

Wist je dat de meeste dingen hun verleiding verliezen als het altijd tot je beschikking is?

Vaak denken we dat we het gebakje nu moeten nemen want ja: wanneer zal de volgende keer zijn? Of nu die lekkere chocolade nemen die je collega heeft meegebracht want misschien neemt ze het nooit meer mee en is het zo op.

Maar wij leven in Nederland mensen! Er zijn altijd collega’s die jarig worden en trakteren op lekkers. Er is altijd lekker eten te koop.

Die collega met de bakhobby neemt binnen nu en een maand waarschijnlijk nog wel weer iets lekkers mee. Chocolade kun je overal kopen. Die snoeppot wordt wel weer aangevuld.

Dat je iets nu overslaat betekent niet dat je het nooit meer zult eten. Dus denk dan ook niet op die manier!

gezond eten op het werk 5

Gezond eten op het werk E-book!

Ik heb je veel tips gegeven om gezond te eten op het werk. Maar wat zijn nu dingen die je makkelijk en snel mee kan nemen naar het werk, maar die wel gezond zijn?

Speciaal voor jou heb ik een E-book gemaakt met daarin 20 recepten en ideeën. En voor ieder wat wils: er staan ook vegetarische en vegan recepten in. Al deze recepten zijn super snel klaar, gezond en nog lekker ook!

Dus kan jij wel wat extra inspiratie gebruiken? Weet jij nooit zo goed wat je nu precies voor lekkers mee kan nemen? En heb jij ook geen tijd om uren in de keuken te staan? Dan is dit precies iets voor jou!

Bij alle recepten staan ook de voedingswaarden en de bereidingstijd vermeld. Zo weet je precies hoe lang iets duurt om te maken en of het niet te veel of juist te weinig voor je is.

Het beste van alles? Het is helemaal gratis! Laat hieronder je gegevens achter en ik stuur het direct naar je op! Zo word gezond eten op het werk natuurlijk wel heel makkelijk!

Ja, stuur mij het E-book om gezond te eten op het werk



* Velden met een sterretje zijn verplicht


Heb je op de knop geklikt? Kijk dan snel in je mail!

Geen mail ontvangen? Kijk dan eens bij je ongewenste mail, misschien dat hij per ongeluk daar is beland? Ook dat niet? Stuur me dan een berichtje via vera@gezondebalans.nl

Stuur ik je hem alsnog 😉

Gezond eten op het werk, gaat het lukken?

Ik hoop dat je zo heel wat ideeën en inspiratie hebt gekregen om gezond eten op het werk. Mocht jij nog tips & trucs hebben, spread the word!