Hoe hou je het bij 1 stukje chocolade?

Iedere dag laat ik op mijn Instagram zien wat ik eet die dag. Op sommige dagen is dat ook een stukje chocolade. En de reacties die ik daarop krijg?

“Ik kan dat echt niet hoor. Als ik chocolade eet, moet alles op”.

Zo dacht ik dus ook altijd. Ik ben echt een snoeperd en ik heb al heeeeeeeell vaak aan mezelf bevestigd dat ik het niet bij 1 stukje kon laten. En juist die ervaring zorgt ervoor dat je denkt: “Zie je wel! Ik kan dit niet.”

Maar je kan het wel.

Iedereen kan het. Daar ben ik van overtuigd. Want als ik jou 1 MILJOEN euro zou geven om het een avond bij 1 stukje te laten: zou je het dan doen?

Denk het wel hè? Ik denk dat je er dan ineens een stuk minder moeite mee zou hebben om het bij dat ene stukje te laten. Want die 1 miljoen euro is toch wel wat lekkerder dan de hele reep.

Het probleem is dan ook niet dat je het niet kan. Het is dat je DENKT dat je het niet kan. Dat is wat je jezelf namelijk iedere keer verteld. Het is je mindset die ervoor zorgt dat het niet lukt. Fysiek ben je er prima toe in staat.

Dus hoe zorg je er voor dat het je wel lukt? Dat je het wel kan?

Door simpelweg te oefenen. Je kan het prima. Je moet alleen je zelfvertrouwen opkrikken.

hoe hou je het bij 1 stukje chocolade?

Tips om het jezelf makkelijker te maken

Ik heb een aantal tips om het jezelf makkelijker te maken. Deze tips zijn:

  1. Breek een stukje af en berg de rest van de reep gelijk op op een plek waar het niet te zien is. En wat ook niet binnen armbereik is.
  2. Verbied jezelf geen chocolade of ander lekkers! Restricties zorgen er juist voor dat je extra eet omdat je over gaat op de “het is nu toch al verpest” modus.
  3. Eet geen chocolade (of andere dingen waar je gevoelig voor bent om te veel van te eten) op momenten dat je moe bent of niet lekker in je vel zit. Dan eet je juist vaak meer omdat je je er de eerste paar seconden beter door voelt. Het ‘baal’ gevoel komt later pas. Het is dan makkelijker om helemaal niets te eten dan te proberen om het toch bij een stukje te laten. Zeker in het begin.
  4. Werk aan je mindset. Het is niet alles of niets. En je kan het echt! Denk aan het voorbeeld van die 1 miljoen euro die ik hierboven gaf.
  5. Wees niet perfectionistisch. Het gaat niet in 1x goed. En dat hoeft ook helemaal niet.
  6. Als het niet lukt: zeg dan niet tegen jezelf dat je het niet kan. Blijf juist in jezelf geloven. Je kan het wel!
  7. Wees je bewust hoe je je voelt als je het bij 1 stukje laat. Vast een stuk beter dan als je de hele reep op had gegeten. Bovendien is het bewijs dat je het wel kan! Maakt niet uit hoeveel momenten je hebt gehad waarop het niet is gelukt. Of dat je de volgende dag de rest van de reep wel in 1x op eet. Je hebt laten zien dat je het kan! Gewoon doorgaan met oefenen.
  8. Het eerste stukje is altijd het lekkerste. Het 2e stukje is al iets minder lekker en daarna gaat het steeds verder bergafwaarts. Je geniet vaak niet meer als je de hele reep op eet. Je geniet wel van iedere dag een stukje!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Het belangrijkste is vertrouwen in jezelf hebben 😘

Ps; Eet ik nooit meer eens een hele reep op? Jawel hoor! Dat is met name als ik de 3e tip niet toepas. Maar soms heb ik ook ‘gewoon’ even zin om een hele reep te eten. En dat is oké. Het is wat het is. Ik verwijt het mezelf niet.

Pps; het HOEFT natuurlijk niet hè? Voor sommige mensen is dit niet het goede moment om het te proberen. Toen ik bijvoorbeeld midden in mijn eetbuiperiode zat, was het voor mij makkelijker om even helemaal geen snoep in huis te hebben. Dus leg jezelf geen druk op. Als het voor jou op dit moment beter voelt om niks te nemen, neem dan niks. Doe wat werkt voor jou!